966 Tekstil - formgiving, fordypning
Innledning
I dette fordypningsstudiet har arbeid med design, bruksform og skulptur i materialet tekstil hovedfokus. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis. Med dette som utgangspunkt skal studiet gi grunnlag for utvikling og bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Utdanningen sikter mot undervisning i grunnskole, og studieprogram for formgiving og design og håndverk i videregående skole, og folkehøgskole og kulturskole. Kunnskaper, ferdigheter og fortrolighet med skapende prosesser og estetiske kvaliteter vil være sentralt i studiet.
Målgruppe og opptakskrav
Studieenheten er i første rekke tenkt som en faglig fordypning i den 3-årige faglærerutdanningen i formgiving kunst og håndverk, eller som et 4. studieår i den samme utdanningen. Det kan også tas som et frittstående påbyggingstudium.
Opptakskrav er minimum 60 stp formgiving, kunst og håndverk eller tilsvarende på høgskolenivå.
Mål for studieprogrammet
Gjennom studiet i Tekstil-formgiving skal studenten utvide sine kunnskaper og erfaringer innenfor fagområdet. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fordypningsfagets muligheter og verdier der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt. Studiet skal stimulere nysgjerrighet, forskertrang og glede, og bygge opp under studentens ansvar for egen læring og for et aktivt studiemiljø.
Videre studiemuligheter
Studiet kan være:
- videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
- faglig grunnlag for opptak til masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk
- del av en flerfaglig bachelor
- faglig grunnlag for videre kunst- og designrelaterte studier
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Studiet er delt inn i 3 delemner i tillegg til praksisperiode. Delemnene skal dekke ulike områder innen arbeid med tekstil. Delemnene bygger på hverandre teknisk såvel som faglig. De regnes som passeringspunkter som skal evalueres og godkjennes til bestått før studenten får adgang til å avlegge karaktergivende skriftlig prøve og et avsluttende prosjekt med forskningstilsnitt.
1. Materiale, redskap og teknikker |
10 studiepoeng |
2. Bruksform, design, produktutvikling |
18 studiepoeng |
3. Tekstile uttrykk i bilde, skulptur eller installasjon |
12 studiepoeng |
Studieåret er delt inn i 5 perioder med ulikt omfang i tillegg til skriftlig hjemmeoppgave.
- Tre delemneperioder (40 stp)
- Avsluttende prosjekt (20stp)
- Praksisopplæring
Arbeids- og læringsformer
Den vanligste arbeidsformen er individuelt arbeid på verkstedene parallelt med fagteori. Gruppearbeid som gir erfaring med samarbeid og veiledning av medstudenter i ulike faglige problemstillinger, på mindre seminarer, drøftinger, diskusjoner og felles utstillingsprosjekter, er viktig. Undervisningen består av demonstrasjoner, praktiske øvelser, ferdighetstrening, forelesninger, diskusjoner og drøftinger. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Det praktiske og det teoretiske arbeidet til sammen danner en helhet i studiet.
Forholdet mellom teori/praksis
3 uker av studieåret er avsatt til pedagogisk praksis knyttet til undervisning innenfor formgiving i videregående opplæring, folkehøgskole og /eller andre pedagogiske miljø for voksne. Alle studenter som ikke er i et treårig faglærerløp skal normalt ha bedriftspraksis eller alternativ praksis. Studenter kan søke om skolepraksis dersom det er ønskelig.
Vurderingsformer
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at studenten skal få gå opp til eksamen. Oppgaver levert senere enn avtalt skal avvises. Praksis skal være vurdert til bestått for at studenten kan få avsluttende vurdering.
Delemnene blir vurdert og her brukes karakterene bestått/ ikke bestått.
Eksamen
Individuell skriftlig prøve, 5 dagers hjemmeoppgave:
Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeid med et gitt tema. Det stilles krav til utforming, struktur og evne til å disponere fagstoff i forhold til tema. Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på maksimum 10 sider (inkludert litteraturliste), bokstavstørrelse 12 og linjeavstand 1,5. Se "Retningslinjer for skriftlige arbeider ved høgskolen i Telemark.
Avsluttende prosjekt, 20 stp:
Det blir avsatt inntil 12 uker til en faglig fordypningsoppgave, avsluttende prosjekt. Prosjektet er et individuelt studium som skal integrere fagstoff fra studiet. Besvarelsen skal bestå av praktisk estetisk arbeid, allsidig dokumentasjon, relevant teoristoff, en skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert.
Valg av tema/problemområde er studentens eget i samråd med faglærer.
Det er et krav til det avsluttende prosjektet at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer og avtale denne. Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 200 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.
Vekting: |
|
Individuell skriftlig prøve, 5-dagers hjemmeoppgave |
20 % |
Avsluttende prosjekt, inntil 12 uker |
80 % |
På vitnemålet føres tittelen på det avsluttende prosjekt. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Carlsen <Kari.CarlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av - 15.03.2007