978 Tverrfaglig veiledning 1
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppe er fagpersoner som ønsker å utvikle sin kompetanse innen veiledningfeltet og veiledning i tilknytning til utviklings- og innovasjonsarbeid. Studiet henvender seg til personer innen helse- og sosialsektoren, barnehage og skole og annen privat eller offentlig virksomhet.
Studiet kan inngå som en del av godkjenning av veiledningskompetanse.
Opptakskrav
3-årig utdanning på universitet-/høgskolenivå eller tilsvarende. I tillegg kreves minst ett års relevant yrkespraksis etter endt utdanning. (Høgskolen kan dispensere fra kravene til minimum 1 års relevant yrkespraksis etter særskilt søknad.)
Mål for studieprogrammet
Studentene skal styrke sin veilederkompetanse og oppøve evne til kritisk analyse av egen veiledningspraksis
Studentene skal tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktisk erfaring med ulike veiledningsstrategier og metoder.
Studentene skal utvikle kvalifikasjoner til å planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere veiledning.
Videre studiemuligheter
Studiet kan bygges på med Tverrfaglig veiledning 2
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Delemne 1 - Veiledningsteori og strategi/metode, 15 stp
Studentene skal tilegne seg kunnskap og utvikle innsikt i pedagogiske, yrkesfaglige og individuelle premisser for veiledningsprosessen. De skal gjennom teoretisk og praktiske øvelser utvikle egen veiledningskompetanse. De skal utvikle innsikt i ulike veiledningstradisjoner og planlegge, gjennomføre og vurdere egen veiledning. De skal kunne reflektere omkring egen veiledning og vurdere denne blant annet i lys av veiledningsteori. De skal kunne reflektere kritisk over egen og medstudenters veiledning.
Studentene skal gi veiledning, individuelt og i gruppe og de skal få veiledning på sin egen veiledning i gruppe. De skal utvikle sine evner til refleksjon og integrasjon av teoretisk og erfaringsbasert kunnskap. Det skal også legges vekt på at de skal utvikle sin kommunikative kompetanse og bevissthet på egen veilederrolle overfor enkeltpersoner og grupper.
Tema:
- Veiledningsteorier, ulike veiledningstradisjoner og metoder
- Veiledning individuelt og i grupper, samspillsprosesser
- Kritisk tenkning, analyse og refleksjon i forbindelse med veiledning
Delemne 2 – Vitenskapsteoretisk utgangspunkt for veiledning, 9 stp
Studentene skal tilegne seg kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori, veiledningsteori, læring og læringsprosesser. Delemnet skal gi et grunnlag for planlegging, gjennomføring og evaluering, samt etisk og teoretisk forankret veiledningspraksis.
Tema:
- Vitenskapsteoretisk grunnlagstenkning – læring, undervisning og veiledning i ulike vitenskaps- og fagtradisjoner
- Didaktisk tenkning i veiledningsperspektiv
- Etisk refleksjon
Delemne 3 – Tverrfaglig forståelse i veiledning, 6 stp
Studentene skal utvikle bevissthet om egen og andres yrkessosialisering, yrkesroller og yrkeskultur, samt utvikle forståelse for tverrfaglig samarbeid og veiledning.
Tema:
- Profesjonalitet
- Tverrfaglig samarbeid
- Kompetanseutvikling
Arbeids- og læringsformer
Studiet retter seg i hovedsak mot veiledning på individnivå, men også mot veiledning av grupper. Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og veiledningsstrategier, samt øvelse i veiledning ut fra ulike strategier. Det legges til rette for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning i individuell- og gruppeveiledninger i et tverrfaglig perspektiv. Det vil foregå veiledningsarbeid i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene skal få veiledning på egen veiledning. Studentene skal behandle relevante teoretiske spørsmål ut fra de virkeområder og yrkesfunksjoner som studentene representerer.Studentene skal utvikler en analytisk, kritisk og etisk reflekterende holdning til egen og andres veiledning. I dette inngår evne til å forstå sosiokulturelle aspekter ved kunnskap og læring.
Høgskolen i Telemark har i samarbeid med Høgskolene i Østfold, Vestfold og Buskerud utviklet en fagplan for 10 stp. ”Praktisk veiledning”. Dette studiet kan inngå som del av delemne 1. Individuell rapport fra dette studiet kan bearbeides videre teoretisk i Tverrfaglig veiledningsstudiet og utgjør da en av komponentene i vurderingsordningen. Studentene som har 10 stp i ”Praktisk veiledning” skal delta i nettverksgruppene for å utvikle og bevare gruppeprosessene i studiet.
Studentene må ha tilgang til veiledningssituasjoner i hele studieperioden.
Lokale nettverksgrupper mellom samlingene utgjør ca 60 timer.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
- Deltaking i nettverksgruppene og på samlingene
- Godkjent veiledning individuelt og i gruppe
- Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppa
Vurderingskriterier
Veiledningsarbeidet vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
- evne til å kommunisere
- evne til å følge opp og utfordre veisøker
- evne til perspektivtaking
- evne til framdrift i et veiledningsforløp
Rapporten vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
- evne til å analysere egen veilederrolle
- evne til å vurdere eget veiledningsarbeid
- evne til å dokumentere prosesser i utvikling av egen veiledningsrolle
- evne til å drøfte eget veiledningsarbeid/veilederrolle i forhold til teoretiske perspektiver
Vilkår for avsluttende vurdering:
For å framstille seg til avsluttende vurdering, dvs. 30 studiepoeng, må arbeidskravende være godkjent.
Avsluttende vurdering:
Individuell rapport fra eget veiledningsarbeid gis gradert karakter, som teller 60% av endelig karakter.
Skriftlig individuell sluttprøve 4 timer, som teller 40% av endelig karakter
Individuell rapport må være godkjent for å kunne gå opp til skriftlig individuell sluttprøve.
Eksamen omfatter pensum fra delemner 1, 2 og 3. Det gis gradert vurdering etter gjeldende eksamensforskrifter
Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Solveig Hortemo <solveig.hortemoSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 14.03.2007