Friluftsliv med veilederlære III, med praktisk pedagogisk fordypning 1268

Læringsmål

Målet med emnet er at studentene skal videreutvikle og utvide sine praktiske og pedagogiske kvalifikasjoner med henblikk på veilederkompetanse innenfor en valgt naturtype.

Innhold

Studentene velger en av følgende tre fordypninger: fjell/bre, kyst – seiling eller vassdrag. Valget kan ikke være sammenfallende med den naturtypen studenten valgte i emnet 1264 Friluftsliv og veilederlære II, fjell/bre, med valgfri fordypning.

- Kyst - seiling, fordypning II, ferdigheter og kunnskaper:
  • Fordypet kunnskap om det å ferdes med båt langs kysten, herunder: Valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking. Vær, vind og strøm. Turplanlegging. Å være sjøklar. Høvedmannens ansvar. Kameratredning og førstehjelp. Kullseilingsøvelser. Grunnprosedyrene i råseilbåt
  • Fordypet ferdighet i bruk av råriggede båter, herunder roing, seiling, last og trim. Manøvrering, prøveseiling og trimming. Valg av havn og fortøying. Arbeidsfordeling, roller og grunnprosedyrer
  • Navigering, også utaskjærs og nattetid på lykt på flere lykt og mellom sektorer
  • Finmanøvering i vanskelige havner og navigering under vanskelige forhold
  • Vær, vind, strøm, avdrift og retting av kurs. Teoretisk og annet stoff tilsvarende Båtførerprøven
  • Turplanlegging, å seile/ro på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
  • Veilederens ulike roller
  • Seiling og roing av mindre bruksbåter rigget med sprisegl: krysse, sløre, hold og høyde, avdrift, ballast og pakking av båt
  • Vedlikehold av båter og utstyr, rigg og seil. Bøting av skrog, rigg og seil, laging av årer, rigging og seilmakerarbeid
  • Fordypet innsikt i pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til veileding med tradisjonell bruksbåter ved kysten, herunder didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering og ledelse. Opplæring i det førindustrielle samfunnet, kvalifisering av veiledere/høvedsmenn og formell utdanning
  • Fordypet kjennskap til kystnatur og kystkultur
- Fjell/bre, fordypning I, ferdigheter og kunnskaper:
  • Fordypet kunnskap om alpin fjellferd på ski og til fots, herunder valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking. Vær, vind og skred. Turplanlegging. Å gå på tur i grupper, sikkerhetsprosedyrer og ferdselsnormer. Kameratredning og førstehjelp. Urvandring, buldring
  • Grunnleggende klatring i klippefelt, tau bruk, standplass, rapell, klatreteknikk på klippe
  • Grunnleggende klatring i is, is vandring, is klatring
  • Fordypning innenfor brevandring; utstyr, vandring i taulag, sikring, tau bruk, bevegelsesløsninger, standplass, utfiring, rapell, redning, klatring
  • Fordypning innenfor alpin fjellferd: orientering og veivalg, gang gjennom bratt ur, sikring i fjell, tur i vekslende lende: turpraksis og erfaringsbygging
  • Fordypet ferdighet i alpin skiferd og ”tinderangling”, herunder orientering og veivalg, sikring i fjell og bratte snøbakker, skiteknikk
  • Fordypet innsikt i pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til vegleding i høyfjellet, herunder breføring og veglederlære, didaktikk og metodikk, turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse
  • Høyfjellsnatur og høyfjellskultur
- Vassdrag, fordypning II, ferdigheter og kunnskaper:
  • Fordypet kunnskap om det å ferdes med kano på elv, herunder valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking. Vær, vind og strøm. Turplanlegging. Å padle på tur i grupper på elv. Å være padleklar. Veilederens ansvar. Selvberging, kameratredning og førstehjelp på elva
  • Solokanoen i bruk: padling på flatt vann og i strykende vann
  • Fordypet ferdighet i kanopadling, solo og dobbel
  • Fordypning rundt synfaring og veivalg, med tanke på å ta med grupper på kanotur på vann og vassdrag
  • Natur, kultur og nærmiljøaktiviteter knytt til bekk, elv og vann
  • Utstyr, vedlikehold og reparasjon
  • Fordypet innsikt i pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til vegleding med kano på elv opp til grad II+ - III-, herunder didaktikk og metodikk, veilederlære, turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse
  • Fordypet kjennskap til vassdragsnatur og vassdragskultur

Organisering

Undervisningen er i hovedsak lagt til høstsemesteret, med unntak av en ferd på 7 dager som er lagt til vårsemesteret av årstidsmessige årsaker.

Arbeidsformene er selvstendig arbeid, forelesinger, gruppearbeid, praksis (10 dager), egenferder, instruksjon og praktisk / problemorientert veiledning i forbindelse med ferder i en valgfri naturtype. Ferdene med veileder består av 14 dager i den valgte naturtypen. Egenferdene består av 6 dager. Ferder, egenferder og praksis er obligatorisk.

I praksis skal studentene gå inn i en selvstendig og ansvarlig veilederrolle, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsopplegg ved minst to ulike praksissteder. Det ene praksisstedet skal være HiT ved Friluftsliv, kultur- og naturveiledning I eller Påbyggingsstudium Friluftsliv, innenfor naturtypene skog/fjell, kyst - seiling, kyst – kajakk eller vassdrag. I praksisen vil studentene bli fulgt opp av vegleder som gir personlig tilbakemelding.

Vurderingsformer

Mappevurdering. Studentene utarbeider en mappe pr. uteperiode og to praksisrapporter som vil bli vurdert til godkjent / ikke godkjent. For å få vitnemål må studentene ha deltatt aktivt på obligatoriske ferder, egenferder og ekskursjoner, samt gjennomført praksis.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Andre Horgen <Andre.HorgenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 03.01.2008