Idrettssosiologi II 1111

Læringsmål

Gjennom forelesninger og lesning av originaltekster skal studentene få innsikt i sentrale perspektiver og teorier innen samfunnsvitenskapene med relevans for idretts- og friluftslivsfaget. Emnet skal også gi den nødvendige faglige ballast for masterstudiet i kroppsøving, idrett og friluftsliv.

Innhold

Perspektiver som f. eks. fenomenologi, nyrealisme, poststrukturalisme, systemteori og feministisk teori, samt klassiske teorier fra f. eks. Marx, Simmel, Weber, Durkheim, Cooley og Goffmann, skal gjennomgås og drøftes i forelesninger og seminarer. Gjennom eksempler fra instituttets forskningsportefølje, skal studentene se perspektivene og teorienes relevans for idretts- og friluftslivsfaget og valgt fordypningsidrett.

Organisering

12 forelesningsbolker av 3 timer. 3 seminarer av 4 timer

Forelesninger og seminarer. Noe gruppearbeid med fremleggelse.

Vurderingsformer

Studentene skal levere et essay på ca 15 sider hvor et selvvalgt tema blir drøftet i lys av noen av de perspektiver som er gjennomgått i emnet. Graderte karakterer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hans Hognestad <Hans.K.HognestadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 07.01.2008