Organisasjonskunnskap og ledelse I 1043
Læringsmål
Emnet har to tema: markedsføring (10 stp) og organisasjonskunnskap (5 stp).
I markedsføring skal studentane bli kjent med sentrale problemstillinger og metoder i markedsføringen. Emnet vil gi studentene bransjeinnsikt ved gjennomgang/presentasjon av eksempler fra bransjer og bedrifter og en grunnleggennde forståelse for markedsføringas virkeområde, slik at studentene kan delta i løsning av enkle markedsføringsproblemer i praksis.
I organisasjonskunnskap skal studentene få grunnleggende innsikt i perspektiver og teorier om hvordan organisasjoner fungerer.
Innhold
Elementer innenfor marknadsføring:
- Oppgavene for marknadsføringa
- Historisk utvikling
- Grunnleggende definisjoner og begrep
- Marknadsføringsledelse og strategisk planlegging
- Kjøpsadferd i forbruker- og bedriftsvaremarknader (behov, ønske, krav og etterspørsel)
- Segmentering, marknadsanalyse og prognoser
- Marknadsstrategier
- Produkt- og merkevarestrategier
- Tenestemarknadsføring og servicekvalitet
- Strategier for prissetting, distribusjon og marknadskommunikasjon
Elementer innenfor organisasjonskunnskap:
- Grunnleggende begreper, perspektiver og sentrale spørsmål i organisasjonsfaget
- Den formelle organisasjonsstrukturen
- Organisasjonskultur
- Makt og konflikter i organisasjoner
- Organisasjonens omgivelser
- Individuell adferd og gruppeadferd i organisasjoner, kommunikasjon og beslutningsprosesser
Organisering
Forelesninger og gruppeoppgaver. 3-4 timar forelesing i høstsemesteret (markedsføring) og 3 timer i vårsemestret (organisasjonskunnskap).
Vurderingsformer
4 timers skriftlig eksamen i markedsføring som teller 60 %.
4 timers skriftlig eksamen i organisasjonskunnskap som teller 40 %.
Begge eksamener må være bestått for å få karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Inger-Lise E. Bergan <Inger.L.BerganSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 11.08.2008