Design og teknologi del 2, 15 stp 15DETEK2

Læringsmål

Arbeidet med design og teknologi er fokusert på det praktisk problemløsende i materialer, i en sammenhengende prosess fra idé til produkt. Gjennom studiet i designmetodikk og fagteori bygges det en grunnleggende forståelse for metodisk tenkning slik at studenten ivaretar og utvikler sine ideer gjennom å analysere, visualisere, dokumentere og kommunisere kognitiv og fysisk handling.

Gjennom studiet skal studentene:

  • vise evne til å identifisere aktuelle områder for relevant problemløsning
  • øke sin kunnskap om sammenheng mellom materialegenskaper og fysiske lover på spesifikke problemområder
  • øke sin kunnskap om og ferdigheter i å behandle visuelle, materielle, funksjonelle og teknologiske problemstillinger og kvaliteter
  • øke sin erfaring og ferdighet i arbeid med materialer, redskaper og teknikker som er tjenlige innenfor fagområdet
  • øke sin kunnskap om design og teknologi og utvikle evnen til å handle i spennet mellom det historiske og samtiden
  • få kjennskap til og erfaring med metoder for idé-, design-, produkt-, og teknologiutvikling
  • øke evnen til å planlegge og å gjennomføre undervisning tilpasset elevforutsetninger på ulike nivå

Innhold

Studieplanen er organisert i 15 + 15 studiepoeng.

Del 2, 15 studiepoeng, består av:

  • Fordypning med praktisk og selvstendig arbeid innen et av delemnene i del 1. Teknologi knyttes tett til fordypningen.

Fordypningen er et selvstendig studium, hvor valg av tema/problemområde er studentens eget. Faglærene fungerer som veiledere gjennom perioden. I dette arbeidet legges det vekt på både skapende arbeid, teoristoff, evne til analyse og strukturert arbeid i materialer. Fordypningen kan gjennomføres på selvstendig basis eller i samarbeid med industri eller bedrift og andre relevante miljø. Her må studenten selv sørge for å opprette kontakt. Hensikten er å gi studenten erfaring med å gjennomføre et selvstendig faglig arbeid, og mulighet til å fordype seg i faget.

Organisering

I utgangspunktet legges det opp til to heldagssamlinger i del 2; fordypning og teknologi. Det er obligatorisk frammøte til all undervisning.

Kontakten mellom deltakerne og høgskolen skjer i mellomperiodene gjennom bruk av skolens elektroniske læringsplattform.

Betydning av nærvær, aktiv deltagelse i og ansvar for et aktivt skapende arbeidsmiljø er en viktig faktor for studieutbyttet. For å få godkjent emnet må studenten ha dokumentert deltagelse i oppsatt studietid.

Vurderingsformer

Gjennomgang og vurdering av arbeidsprosesser, skisser, utkast, modeller, produkter og fagdidaktisk refleksjon vil synliggjøre studentenes innsats og progresjon i studiet og slik gi innsikt i og bevissthet om faglig utvikling og læring. Vurderingen har også til hensikt å veilede studenten. Det meste av veiledningen vil foregå i det praktiske arbeidet på samling.

Sluttvurdering/arbeidskrav (del 2, 15 studiepoeng )

Evalueringen består av én innlevering på slutten av studiet, med følgende innhold:

  1. praktisk skapende arbeid i materialer
  2. allsidig dokumentasjon inkludert i en skriftlig rapport, med de vanlige krav til rapportskriving
  3. og/eller digital framstilling
  4. og en helhetlig presentasjon av prosjektet

Fordypningen skal munne ut i et utstillingsframlegg hvor studenten presenterer sitt arbeid.

Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 100 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.

Hvert delemne må være bestått for at hovedemnet skal bli bestått.

Det gis én samlet karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Alle obligatoriske arbeidskrav og delemner må være bestått for å få studiet godkjent.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Paul Gowland <Paul.GowlandSPAMFILTER@hit.no>,Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 26.03.2008