Kunst og håndverk 1 30KH

Læringsmål

Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et uttrykks-, kommunikasjons- og ferdighetsfag der praktisk skapende arbeid skal være vesentlige for utviklingen av sluttkompetansen. Studiet skal ha en fagdidaktisk profil knyttet til undervisning og formidling i grunnskolen og kulturskolen.

  • utvikle kreative og innovative evner gjennom skapende arbeid i ulike materialer
  • utvikle kunnskaper om kunstens og kulturens visuelle uttrykksformer
  • utvikle grunnleggende kompetanse for dokumentasjon og formidling ved hjelp av skriftlige, muntlige og visuelle framstillinger i faget
  • utvikle grunnleggende kompetanse i allsidig bruk av digitale verktøy i kunst og håndverk
  • utvikle grunnleggende praktiske, fagteoretiske og fagdidaktiske kompetanse for å undervisning i kunst og håndverk i grunnskole og kulturskole
  • utvikle grunnleggende kunnskaper om og erfaringer med å veilede barn og unge i skapende prosesser i faget
  • kunne vektlegge den estetiske dimensjon som læringsfaktor i kunst og håndverk
  • ha utviklet forståelse for fagets plass i skole, samfunn og kulturliv

Innhold

Studiet er bygd opp rundt fire delemner visuell kommunikasjon, kunst, design og arkitektur.

Delemne 1 - Visuell kommunikasjon (10 stp)

I delemnet Visuell Kommunikasjon skal praktisk skapende arbeid stå sentralt og omfatte utvikling av grunnleggende to- og tredimensjonal kompetanse. Form, farge og komposisjon skal vektlegges. Idéutvikling, problemløsning, symbolbehandling og eksperimentering med ulike to- og tredimensjonale visuelle virkemidler inngår i studiearbeidet.. Det praktisk skapende arbeidet skal knyttes til – og gå parallelt med – opplevelse, analyse og vurdering av ulike to- og tredimensjonale uttrykk. Dette kan være ulike typer kunstverk, mediebilder, barn og unges formingsprodukter, egne og medstudenters arbeider. Utvikling av evne til faglig og didaktisk refleksjon i feltet mellom praktisk skapende arbeid og teoretisk orientering skal vektlegges.

Studiearbeidet skal omfatte:

  • idèutvikling, problemløsning og symbolbehandling knyttet til to – og tredimensjonale uttrykk
  • form, farge og komposisjon i arbeid med utvalgte analoge og digitale to – og tredimensjonale materialer, redskaper og teknikker
  • dokumentasjon av skapende prosesser
  • analyse og vurdering av ulike to – og tredimensjonale utrykk
  • barns og unges to – og tredimensjonale arbeid og den estetiske dimensjon i undervisningen
  • kunst og håndverk i tema – og prosjektarbeid
  • målområdet visuell kommunikasjon i arbeid med barn og unge

Delemne 2 - Kunst (5 stp)

I delemnet Kunst skal kunsthistorisk orientering og allsidige kunstopplevelser danne utgangspunkt for det skapende arbeidet. Erfaringer med enkel utstillingsarkitektur og ulike måter å formidle kunst på skal inngå i studiearbeidet. Utvikling av evne til faglig og didaktisk refleksjon i feltet mellom praktisk skapende arbeid og teoretisk orientering skal vektlegges.

Studiearbeidet skal omfatte:

  • bruk av ulike to- og tredimensjonale uttrykksformer og kunstopplevelser som utgangspunkt og inspirasjon for skapende arbeid
  • hovedretningene innen vestlig billedkunst og skulptur fra 1800-tallet til våre dager
  • kunstuttrykk i et flerkulturelt samfunn
  • presentasjon og formidling av ulike to- og tredimensjonale uttrykk
  • bruk av digitale medier
  • estetiske læreprosesser i undervisningen
  • målområdet kunst i arbeid med barn og unge

Delemne 3 - Design (10 stp)

Delemnet Design omfatter formgiving av gjenstander i ulike to- og tredimensjonale materialer ut fra definerte behovs- eller funksjonskrav. I en designprosess skal arbeid med skisser, modeller og ulike utprøvinger inngå som en del av produktutviklingen. Fagområdets nedarvede og kulturbaserte håndverkstradisjoner vektlegges og utvikles i emneområdet. Form og funksjon skal sees i sammenheng med tekniske, praktiske, estetiske, økonomiske og miljømessige krav og utfordringer. Erfaringer med og kunnskaper om ulike designprosesser skal gi grunnleggende kompetanse for utvikling av innovasjon og entreprenørskap som metode i en læringsprosess.

Studiearbeidet skal omfatte:

  • erfaringer med og kunnskaper om ulike to – og tredimensjonale designprosesser fra idè til ferdig form
  • erfaringer med og kunnskaper om vurdering og analyse knyttet til form og funksjon i et designprodukt
  • allsidig bruk av digitale verktøy i en designprosess
  • erfaringer med og kunnskaper om dokumentasjon av og refleksjon rundt egen designprosess
  • ulike vei – og vurderingsformer som læringsform
  • hovedlinjene i den historiske utviklingen innenfor håndverk, kunsthåndverk og design, særlig med vekt på norsk og samisk kultur
  • målområdet design i arbeid med barn og unge

Delemne 4 - Arkitektur (5 stp)

I delemnet Arkitektur skal studentene utvikle reflekterte erfaringer med og kunnskaper om den menneskeskapte delen av det fysiske miljøet som omgir oss, både bygninger, bomiljø og rom. Utvikling av forståelse for hvordan denne delen av kulturen preger og påvirker oss, også som en viktig forutsetning for læring i skolen, skal vektlegges. Studiearbeidet skal utvilke grunnleggende kompetanse i å forstå sammenhengen mellom todimensjonale plantegninger og tredimensjonal romlighet i det fysiske miljøet. Både observasjon, utforsking, todimensjonal dokumentasjon og tredimensjonal modellbygging i målestokk og allsidig bruk av digitale verktøy inngår i studiearbeidet.

Studiearbeidet skal omfatte:

  • utvikling av grunnleggende kunnskaper om hovedtrekkene i den vestlige arkitekturens historie og med vekt på hvordan denne kommer til uttrykk i nasjonal og regional byggeskikk
  • ulike arkitektoniske trekk som gjenspeiler seg i et flerkulturelt samfunn
  • erfaringer med å studere, vurdere og dokumentere eksempler på ulike typer bygninger, bomiljø og rom
  • sammenhengen mellom plantegninger og ulike romformer
  • å beskrive rom og fysiske miljø ved hjelp av tegning, digitale medier og modeller
  • det fysiske miljøets betydning som læringsfaktor
  • målområdet arkitektur i arbeid med barn og unge

Praksis

Praksis skal inngå som en del av studiearbeide ut fra følgende organisering:

  • For studenter i faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag er kunst og håndverk 1 en obligatorisk del av studiet. Studentene skal gjennomføre praksis slik det er beskrevet i det studieprogram de følger.
  • Studenter som tar studiet som en frittstående 30 stp-enhet som del av en bachelorgrad skal gjennomføre et kunst – eller kulturrelatert formidlingsprosjekt med elever i grunnskolen eller andre relevante grupper.
  • Studenter som tar studiet som valgfag i allmennlærerutdanninga og som har gjennomført praksis i den obligatoriske delen av utdanningen eller videreutdanningsstudenter med godkjent allmennlærerutdanning kan velge mellom:
    1. å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere et kortere selvvalgt faglig prosjekt med elever i grunnskolen eller kulturskolen
    2. å sette seg inn i og redegjøre for et fagdidaktisk problemområde som skal presenteres og formidles til resten av studentgruppen

Organisering

Studieprogrammet er bygd opp som et halvårsstudium på heltid. Både lærerledet og annen organisert studieaktivitet, selvstyrt studiearbeid i form av verkstedarbeid og teoretiske studier skal inngå i studiet.

Større deler av studiet blir definert som obligatorisk.

Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon.

Det forutsettes at de ulike delemnene kan gå inn i og overlappe hverandre.

Arbeidsformene vil veksle mellom problembasert læring og lærerledet faglig undervisning knyttet til gitte forutsetninger for studiearbeidet i de ulike emneområdene. Hovedvekten legges på individuelt studiearbeid. Ulike gruppeprosesser skal også inngå som en del av læringsformene. Undervisningen være bygd opp av ulike faglige lærings- og formidlingsformer som:

  • forelesning
  • individuelt selvstudium
  • demonstrasjon og forevisning
  • seminar og kollokviearbeid
  • tema og prosjektarbeid i grupper
  • problembaserte prosesser, individuelt og i gruppe
  • veiledning og vurdering
  • ulike dokumentasjons-, presentasjons- og formidlingsformer

Det skal være en sammenheng mellom studiets mål, innhold, organisering, arbeids- og læringsformer.

I studiet inngår en obligatorisk studietur på inntil 4 dager der det praktiske og teoretiske studiearbeidet legges utenfor studiestedet. Studieturens skal ha en profil som vektlegger faglige inntrykk og opplevelser fra ulike emneområder satt inn i et internasjonalt perspektiv.

I studiet inngår også kortere ekskursjoner og utstillingsbesøk der studentene skal møte originaluttrykk innen kunst og kultur.

Muligheter i studiestedets lokalmiljø til å hente ulike inntrykk og opplevelser som er relevant for fagfeltet skal vektlegges.

Vurderingsformer

Arbeidskrav

Ulike typer veiledning skal være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til økt innsikt og forståelse for egne faglige forutsetninger. Det er studentens ansvar å søke veiledning.

En stor del av studiet har krav om obligatorisk oppmøte og dette skal angis i årsplan/ semesterplan/ periodeplan

Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Studenten er selv ansvarlig for å dokumentere sin tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet, og å holde seg orientert om han/hun nærmer seg minimumsgrensen for tilstedeværelse. Ved mindre enn 80% tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet får dette konsekvenser for om studenten kan fortsette studiet og for retten til å gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Eksamen

For framstilling til eksamen må følgende arbeidskrav være oppfylt:

  • Oppgaveperioder/mappeoppgaver må være besvart ut fra gitte kriterier. Det er studentenes ufravikelige ansvar å ferdigstille og presentere mappene til avtalt tidspunkt.
  • Den enkelte student plikter å forevise og diskutere oppgaveløsninger med faglærer under arbeidsprosessen. Besvarelser som ikke er forelagt faglærer til veiledning, kan bli avvist til eksamen
  • Tilfredsstillende deltagelse i tilsyn med og vedlikehold av materialer, redsakper og verksteder
  • Minimum 80 % nærvær i de deler av studiet som er definert som obligatorisk
  • Godkjent praksis

Følgende generelle kriterier skal, ved siden av spesifikke kriterier tydeliggjort i mappeoppgaver for de enkelte emneområdene, være utgangspunkt for vurderinger.

  • Materialvalg / - bruk / - kunnskap og tekniske løsninger
  • Bruk av estetiske virkemidler
  • Sammenheng mellom materialvalg, form, funksjon og/ eller hensikt
  • Evne til å framstille tanker, ideer, opplevelser og inntrykk på en selvstendig måte
  • Evne til problemløsing, nytenking og originalitet
  • Helhetlig inntrykk og teknisk kvalitet
  • Evne til faglig dokumentasjon og formidling
  • Innsyn i og bruk av aktuelt fagstoff
  • Fagteoretisk og didaktisk refleksjonsevne

Sluttvurderingen i faget er sammensatt av vurderingsresultatene fra:

Innhold

vekting

Presentasjonsmappe sammensatt av utvalgte praktiske mappebesvarelser fra studiet

70 %

Teoretisk 2 dagers individuell hjemmeeksamen ved slutten av semesteret

30 %

Det gies én samlet karakter på vitnemålet. Karakterskalaen er gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Alle deler i det som framlegges til eksamen må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Ertzgaard Ringen <Liv.RingenSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 01.08.2008