Masteroppgave, nettbasert/samlinger 60MASTON
Læringsmål
Emne: Masteroppgave (60 studiepoeng)
Siktemålet med masteroppgaven er at studenten skal kunne:
- problematisere et tema, avgrense det og fokusere det som skal undersøkes
- plassere prosjektet vitenskapsteoretisk
- planlegge og velge ut egnet strategi og metoder
- gjennomføre et større prosjekt, samle inn, bearbeide, drøfte og vurdere stoffet
- framstille og dokumentere arbeidet slik at andre på tilsvarende nivå kan følge dokumentasjonen
Innhold
Masteroppgaven karakteriseres av at forskningsprosessen foregår gjennom estetisk skapende og utøvende arbeid, kunstfaglig teori og pedagogikk/didaktikk, der den valgte problemstillingen styrer arbeidsprosessen. Oppgaven skal utgjøre en helhet der det estetiske og skapende arbeidet og refleksjon utfyller hverandre. En didaktisk komponent inngår i oppgaven dersom ikke hele oppgaven har et didaktisk perspektiv.
Innholdet i avhandlingen, der ny viten skal utvinnes både fra skapende og utøvende arbeid og teori, skal omfatte:
- problemformulering
- redegjørelse for faglig og vitenskapsteoretisk plassering
- valg og begrunnelse av strategi og metoder
- klargjøring av relevant saksinnhold og sentrale begrep
- gjennomføring av et prosjekt ved hjelp av kilder og egne observasjoner / arbeid
- egnet dokumentasjon både teoretisk, praktisk og estetisk
- fagdidaktisk perspektiv
- drøfting av resultater
I avhandlingen med bildestoff, sammenfatningen og utstillingen av det estetisk skapende arbeidet legges det vekt på god systematikk og en klar visuell framstillingsform. Avhandlingen og sammenfatningen skrives ut etter vanlige regler for kildehenvisninger.
Organisering
Masteroppgaven er et individuelt, selvstendig studium.
Studiet har hovedbase på nettet. Studentene har kontakt med HiT fra sin enkelte hjemmebase over det digitale klasserommet på Fronter og samtaleprogrammer som Skype og msn. I tillegg kommer 2-3 samlinger hvert semester. Den første samlingen hvert studieår er lagt til tidlig august.
I løpet av Generell del av studiet (første, andre og tredje semester) har studenten arbeidet med å avklare problemområde, problemformulering og strategi for oppgaven, slik at grunnlaget for tildeling av veiledere er klarlagt. Dette forberedende arbeidet foregår dels ved fellesundervisning, gruppedrøftinger, ved individuell veiledning og som pilotprosjekt, Prosjektoppgave 4, innenfor delemnet Det estetiske og skapende område i Generell del av studiet. Prosjektbeskrivelse med problemformulering godkjennes av lærerteamet, og det gjennomføres et seminar i tilknytning til godkjenningen. Senere er det veilederne som fører dette ansvaret videre. Etter godkjenning tildeles hver student til vanlig 2 veiledere. Det er studenten som tar initiativ til veiledning og har ansvar for arbeidet med masteroppgaven. Det beregnes en ramme på maksimum 30 t veiledning pr student. Det er utarbeidet veiledningsavtale.
I fjerde, femte og sjette semester gjennomføres det på samlingene tre masteroppgaveseminarer med ulike innfallsvinkler. I seminarene danner presentasjoner fra kandidatene grunnlag for drøftinger mellom vitenskapelig personale og kandidatene.
Masteroppgaven leveres i sjette semester. En fire siders sammenfatning av masteroppgaven leveres en uke før muntlig sluttprøve. Sammenfatningen skal gå inn i instituttets database.
Obligatoriske studier
- Forberedende veiledning
- Samlinger: Seminarer og fellesdrøftinger
Vurderingsformer
Masteroppgaven avsluttes ved slutten av sjette semester og følgende deler er gjenstand for vurdering:
- Avhandling
- Utstilling av praktisk, estetisk, skapende arbeid
- Muntlig sluttprøve
- Sammenfatning på 4 sider, til database
Sluttvurderingen bygger på en helhetsvurdering hvor avhandling og utstilling veier tyngst. Vurderingen foretas av en vurderingskommisjon som består av eksterne og interne sensorer.
På vitnemålet føres:
- karakterer for:
- generell del
- masteroppgave
- tittel på masteroppgaven
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Marte S. Gulliksen <nospamSPAMFILTER@ez.no>,Ella Melbye <nospamSPAMFILTER@ez.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 04.08.2008