Barnehage og ledelse 30BALED

Læringsmål

I emnet Barnehage og ledelse skal studentene

* utvikle innsikt i hvordan vi kan analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv

* utvikle større innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen

* utvikle evnen til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og gjennomføring av utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen.

* få innsikt og kunnskaper om det politiske og administrative systemet

* kunne skape forståelse for at samordning og samarbeid er nødvendig sett i forhold til det helhetlige oppvekstmiljøet til barn

* utvikle innsikt i hva lederrollen innebærer i informasjons - og kommunikasjonssamfunnet

Innhold

I samsvar med rammeplanen for enheten skal fordypningsfaget inneholde fire hovedområder: organisasjon og ledelse, administrasjon og etatkunnskap, fornying og utvikling, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid om barns oppvekstkår. Disse hovedområdene arbeides med i fire delemner:

Delemne 1. Ledelse i barnehagen, 9 studiepoeng

Delemne 2. Kulturskaping i barnehagen, 6 studiepoeng

Delemne 3. Administrasjon og etatkunnskap, 6 studiepoeng

Delemne 4. Å lede endringsprosesser, 9 studiepoeng

Delemne 1 Ledelsei barnehagen

Emnet fokuserer på barnehagen som organisasjon. Studentene skal utvikle en helhetlig forståelse av barnehagen og bruke et organisasjonsperspektiv for å analysere barnehagen. Tydelig ledelse er en nøkkel for å utvikle barnehagen, noe som stiller krav til hvordan lederrollen blir utført. Arbeid med lederrollen står derfor sentralt.

* organisasjonsteori

* ledelse og menneskesyn

* grunnleggende prosesser i organisasjonen

* makt og konflikter

* egen utvikling som leder

*kommunikasjon og veiledning

*lederollene

*ulike måter å lede på

*lederrollen i informasjons - kommunikasjonssamfunnet

Delemne 2 Kulturskaping i barnehagen

Emnet tar opp lederens ansvar for å skape en kultur som bygger på barnehagens samfunnsmandat, verdigrunnlag og oppgaver. Et kritisk blikk er sentralt for å utvikle en barnehage i trå med føringer i R-06.

*barnehagen som organisasjon

*organisasjonskultur

*faglige utfordringer

*yrkesetikk

* planleggingsoppgaver

*årsplanlegging

*kvalitetssikring og vurdering

*likestilling

Delemne 3 Administrasjon og etatkunnskap

I dette delemnet vil rammene som gjelder barnehagedrift, med særlig vekt på kunnskap om det politiske og administrative system, bli tatt opp. Videre vil man se på de lover og forskrifter som regulerer arbeidsforhold i barnehagen.

* aktuelle lover og forskrifter

* det politiske og administrative system

* budsjett og regnskap i kommuner og barnehager

* samspill og samarbeid mellom administrative forvaltning og myndighetene

* tilskuddsordninger til barnehagene

Delemne 4 Å lede endringsprosesser - emneoppgave

Delemnet legger vekt på barnehagen som lærende organisasjon, og leders rolle i forhold til å initiere og lede utviklingsarbeid vektlegges

*organisasjonsutvikling

* motivasjon og motstand

*pedagogisk utviklingsarbeid

*å lede refleksjonsprosesser

*pedagogisk dokumentasjon

*en lærende organisasjon

*praksisrettet forskning

*vitenskapsteori og metode

Organisering

Arbeidsformene vil være varierte i forhold til innholdet. Det vil veksle mellom teori, refleksjon, drøftinger og praktiske øvelser som reflekterer vektlegging av dyktighet i kommunikasjon, samarbeid og ledelse.Det vil bli arbeidet individuelt og i grupper, og gitt gruppevis og individuell veiledning.

Oppgaver vil kreve samarbeid og kontakt med praksisfeltet, bla. i tilknytning til et større prosjektarbeid.

Arbeidskrav: Før avsluttende muntlig prøve, må studenten ha oppnådd bestått resultat i delemne 1, 2 og 3.

Vurderingsformer

Vurdering og eksamen vil være som følger:

Delemne 1: Mappevurdering, individuell, ett av tre definerte arbeider trekkes ut og vurderes. Karakter, gradert skala A - F

Delemne 2: Caseoppgave, individuelt eller i gruppe. Karakter, gradert skala A - F

Delemne 3: Skriftlig individuell 2-dagers hjemmeprøve. Karakter, gradert skala A - F

Delemne 4: Prosjektoppgave, gruppe, 2-4 deltakere. Muntlig sluttprøve i gruppe, forsvar av prosjektoppgave. Karakter, gradert skala A - F

Det gis én karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Vekting: Delemne 1 30%, delemne 2 20%, delemne 3 20%, delemne 4 30%. Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Åse Jørgensen <ase.jorgensenSPAMFILTER@hit.no>,Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kjetil Tømmer - 17.03.2008