Metodisk barnevernsarbeid 070-072
Læringsmål
Målsettingen for Hovedemne II bygger på rammeplanens forutsetninger i felles innholdsdel for helse- og sosialarbeiderutdanningene og den utdanningsspesifikke delen av innholdet i barnevernspedagogutdanningen:
Hovedemne II om Metodisk barnevernsarbeid skal bidra til at studentene
- utdyper sin kunnskap om hjelpeapparatet og ved hjelp av praksisstudier får nærmere innsikt i arbeidet med å redusere barn og unges sosiale problemer i samarbeid med andre yrkesgrupper og brukere/klienter
- kan planlegge, iversksette og evaluere tiltak for å bedre og sikre barn og unges livsvilkår - i samarbeid med de menneskene det gjelder
- kan arbeide faglig i barn og unges daglige miljø, inkludert ulike institusjoner hvor barn og unge oppholder seg
- får innsikt i og erfaring med å arbeide i relasjoner preget av krysspress og interessemotsetninger og håndtere konflikter med fokus på barn og unges interesser
- kan møte barn og unge og deres pårørende med respekt og empati, og se respekt og likeverd som grunnleggende forutsetninger for yrkesutøvelse
- kan arbeide med mennesker med ulik virkelighetsoppfatning og ha evne til yrkesutøvelse i flerkulturelle kontekster
- videreutvikler kunnskap om og forståelse for sammenhenger mellom samfunnsmessige strukturer og prosesser, og sosiale og psykososiale problemer for barn, unge og deres pårørende
- tilegner seg grunnleggende kunnskap om og evne til å vurdere omsorgskompetanse
- tilegner seg grunnleggende kunnskap om og forståelse av tiltaksarbeid i barnevernet
Innhold
DELEMNE 6: METODISK BARNEVERNSARBEID OG PRAKSISSTUDIER
30 studiepoeng
Hensikten med delemne 6 er at studentene
- får øvelse i å identifisere verdikonflikter, reflektere over etiske problemstillinger, og tilegne seg etisk handlingsberedskap
- får erfaring i praktisk-metodisk arbeid, samt utvikle evnen til å integrere praktisk erfaring, teoretisk kunnskap og refleksjon i yrkesutøvelsen
- tilegne seg kunnskap om og erfaring i forhold til framtidig yrkesrolle
- utvikle et helhetlig syn på mennesket med respekt for menneskets integritet og rettigheter
- tilegne seg kunnskap om kulturforståelse og etnisitet i praksis
- utvikle relasjonskompetanse i den praktiske utøvelsen av metodisk barnevernsarbeid
Innholdet: Delemnet omhandler praksisstudier på ulike arenaer, forberedelser til praksisstudier og refleksjon over kunnskaper, holdninger og erfaringer fra praksisstudiene.
Arbeids- og læringsformer: Forelesninger, gruppearbeid, rollespill, refleksjonsarbeid, kommunikasjons- og samhandlingsøvelser og praksisstudier. Praksisstudiene inkluderer et praksisforberedende og praksisoppsummerende seminar.
Vurderingsformer: Praksisstudiene vurderes til bestått/ikke bestått.
Delemne 6 har tre vurderingsoppgaver og to dokumentasjonsoppgaver:
Delemnekode: 070-072 6-1
Vurderingsoppgave 6-1: Informasjonsbrosjyre
En individuell besvarelse som i sitt innhold er knyttet til utarbeidelse av en informasjonsbrosjyre om praksisstedet. 1000 ord. Bestått/ikke bestått og gir 5 studiepoeng.
Delemnekode: 070-072 6-2
Vurderingsoppgave 6-2: Anerkjennelse som praksis
Denne besvarelsen stiller krav til faglig redegjørelse for begrepet anerkjennelse som praksis. Individuell besvarelse. 4000 ord. Bestått/ikke bestått og gir 15 studiepoeng.
Delemnekode: 070-072 DO1
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i seminarene før og etter praksis.
Delemnekode: 070-072 6-3
Vurderingsoppgave 6-3: Etisk dilemma
Besvarelsen tar utgangspunkt i studentenes etiske dilemma fra praksisstudier og skal danne grunnlag for gruppearbeid og ende opp i en individuell besvarelse. 3000 ord. Bestått/ikke bestått og gir 10 studiepoeng.
Delemnekode: 070-072 DO2
Dokumentasjonsoppgave: Studentene skal legge fram en skriftlig etisk problemstilling fra praksisstudiene. Danner grunnlag for vurderingsoppgave 6-3
Emnekode: 070-07P1 METODISK BARNEVERNSARBEID OG PRAKSISSTUDIER
Målet for praksisstudiene er at studentene skal få erfaring med metodisk barnevernsarbeid, utfordres til faglig, personlig og etisk refleksjon, og til bearbeiding av egne kunnskaper holdninger og ferdigheter. Praksisstudiene skal bidra til utvikling av studentenes ferdigheter i yrket på ulike arenaer, som en forberedelse til den framtidige yrkesrollen. Praksisstudiene utgjør i arbeidsomfang 16 studiepoeng av delemne 6.
DELEMNE 7: VURDERING AV OMSORGSKOMPETANSE
15 studiepoeng
Hensikten med delemne 7 er at studentene
- tilegner seg grunnleggende kunnskap om hvilke forhold som medvirker til at barn og unge lever i omsorgssviktsituasjoner
- utvikler en forståelse for og evne til å vurdere barn og unges livssituasjon, omsorgsbehov og foreldrenes/andre omsorgspersoners omsorgskompetanse
- tilegner seg kunnskap om de sosiale, psykologiske og helsemessige konsekvensene av å leve i omsorgssviktsituasjoner
- forstår betydningen av tilknytning og brudd i relasjoner mellom omsorgspersoner og barn
- tilegner seg kunnskap om og forståelse for hvordan tiltak kan iverksettes innenfor rammen av aktuelt lov- og regelverk
- kan arbeide i relasjoner preget av krysspress og interessemotsetninger, og håndtere konflikter med fokus på barn og unges interesser
- tilegner seg kunnskap om og forståelse for kulturelle, individuelle og samfunnsmessige årsaker til marginalisering og sosial problemer
Innholdet i delemnet er knyttet til teorier og forskning om barneomsorg, omsorgskompetanse og omsorgssvikt. Videre inneholder delemnet kunnskap om lovforutsetninger og rammevilkår knyttet til vurderingen av omsorgskompetanse.
Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, videoopptak av ferdighetsøvelser, feltarbeid og arbeid i grupper.
Vurderingsformer: Delemnet har en vurderingsoppgave og to dokumentasjonsoppgaver
Delemnekode: 070-072 7-1
Vurderingsoppgave 7-1: Vurdering av omsorgskompetanse
En besvarelse som i det faglige innhold skal sette fokus på vurdering av omsorgskompetanse. Gruppebesvarelse. 4000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 50 % av emnekarakteren for Hovedemne II og gir 15 studiepoeng.
Delemnekode: 070-072 DO3
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeidet som fører fram til vurderingsoppgave 7-1.
Delemnekode: 070-072 DO4
Dokumentasjonsoppgave: Videoopptak av ferdighetsøvelser fra to ulike situasjoner i kommunikasjon. Omfang på maks 2 x 3 minutter. Gruppebesvarelse. I tillegg leveres et kort, individuelt refleksjonsnotat som beskriver og begrunner valg av ferdighetsøvelser.
DELEMNE 8: TILTAKSARBEID I BARNEVERNET
15 studiepoeng
Hensikten med delemne 8 er at studentene
- skal lære å benytte mestringsperspektivet og brukermedvirkning i tiltaksarbeidet til beste for barn, ungdom og deres familier
- forstår sammenhenger mellom brukernes forutsetninger og valg av metodiske tilnærminger i tiltaksarbeid
- forstår beslutningsprosessen både på kommunalt og statlig nivå i barnevernsaker, som grunnlag for valg og gjennomføring av tiltak
- videreutvikler forståelse for og anvendelse av sosialpedagogiske arbeidsmetoder og bruk av aktiviteter i tiltaksarbeidet
- skal kunne ta i bruk det mangfold av muligheter barnevernfaglig tiltaksarbeid har overfor marginaliserte barn, unge og deres familier, og vite hvordan barnevernspedagoger kan inngå i tverrfaglig samarbeid for å se brukerene i et helhetsperspektiv
- har oversikt over etablering,oppfølging og evaluering av sentrale tiltak i hjelpeapparatet, og kunne anvende disse i arbeidet med å bidra til reduksjon av barn og unges sosiale problemer
- tilegner seg økt forståelse av kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering, og betydningen av dette i møte med aktuelle brukergrupper.
Innholdet i delemnet omfatter teorier og forskning om utsatte barn og unges livssituasjon, hvordan marginalisering og avvik konstrueres, og utdypende kunnskap om ulike metodiske tilnærminger knyttet til individ, familie/gruppe og samfunn. Sosialpedagogikk og bruk av aktiviteter sammen med utfordringer knyttet til studentenes handlings- og samhandlingskompetanse vil stå sentralt. Det samme vil forståelsen av tiltakskjeden i det kommunale/statlige barnevernet.
Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, bruk av aktiviteter, bruk av grupper, praktisk ferdighetstrening, og kommunikasjonsøvelser med videoopptak.
Vurderingsformer: Delemnet har en vurderingsoppgave og en dokumentasjonsoppgave
Delemnekode: 070-072 8-1
Vurderingsoppgave 8-1: Metodisk arbeid med utsatte barn og unge, og muntlig høring
Besvarelsen skal inneholde et faglig begrunnet tiltak som bygger på kunnskap om og forståelse for sammenhenger mellom brukernes forutsetninger og valg av metodisk tilnærming. Individuell besvarelse. 3000 ord. Bokstavkarakter som teller 50 % av emnekarakteren for Hovedemne II og gir 15 studiepoeng.
Individuell muntlig høring i hele kunnskapsgrunnlaget for Hovedemne II og studentens forståelse av eget fag. Det er en forutsetning at skriftlig del av vurderingsoppgave 8-1 er bestått for å kunne framstille seg til muntlig høring. Endelig karakter fastsettes etter muntlig høring. Muntlig sensur er først og fremst en justering av karakteren på skriftlig oppgave. Det er anledning til å gi kandidaten "ikke bestått" dersom muntlig eksamen gir grunnlag for det.
Delemnekode: 070-072 DO5
Dokumentasjonsoppgave: Videoopptak av ferdighetsøvelser fra to ulike situasjoner i kommunikasjon. Omfang på maks 2 x 3 minutter. Gruppebesvarelse. I tillegg leveres et kort, individuelt refleksjonsnotat som beskriver og begrunner valg av ferdighetsøvelser.
Vurderingsformer:Publisert av / forfatter: Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no> Klar for publisering: Nei
Litteratur
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 21.07.2008