Vegprosjektering BY5106
Læringsmål
Studentene skal:
- kunne integrere kunnskaper fra emnet BY5206 Veg og VA og utarbeide byggeplan for en vegparsell ved hjelp av moderne dataverktøy
- kunne integrere kunnskaper fra emnet BY2006 Landmåling og beregne utstikningsdata for en del av senterlinja i området
- kunne gjøre rede for enkle geotekniske problemstillinger, undersøke geotekniske forhold langs parsellen, tolke gitte geotekniske data og foreslå løsning av eventuelle problemer
- kunne hente inn annen relevant informasjon som vil påvirke prosjektet, så som opplysninger om kabler, ledninger, fornminner og miljø
- kunne integrere informasjonen som påvirker prosjektet og på bakgrunn av det, foreslå geometrisk utforming og terrengtilpasning av veien
- kunne utføre linjeberegninger og dimensjonere vegen
- kunne identifisere feilkilder og vurdere kvaliteten på innsamlede data
- etterkomme krav og normer for, og verdsette andres kompetanse i fagområdet
Innhold
Emnet skal gi studentene grunnleggende ferdigheter i vegprosjektering etter Vegnormalene som er hjemlet i Forskrifter etter Veglovens § 13 for anlegg og veg. Studentene skal få en innføring i bruk av programpakken Novapoint Veg Utvidet som de selv skal bruke til å prosjektere en vegparsell, skrive en prosjektrapport og utarbeide et tegningshefte.
Organisering
Klassen deles i grupper som utarbeider prosjektet sammen etter HiTs prosjektmodell og i samarbeid med Statens Vegvesen. Resultatene skal presenteres for resten av klassen.
IKT brukes i stor grad og det legges opp til utstrakt bruk av studentenes bærbare PC-er.
Vurderingsformer
Det gis en individuell karakter som er satt sammen i henhold til listen nedenfor:
1. Prosjektprosessen (20 %, individuell karakter)
- Deltakelse, bidrag til framgang i prosessen, initiativ, møteledelse, sekretærfunksjon, kontakt med veiledere og eksterne kontakter.
2. Prosjektrapporten (40 %, gruppekarakter)
- Måloppnåelse, faglig nivå og bredde, teoretisk forankring, rapportutforming, språk/ lesbarhet/ utseende, tegningskvalitet.
3. Muntlig presentasjonen av prosjektet (20 %, individuell karakter)
- Struktur, tidsbruk, taleferdighet, hjelpemidler, sjargong, evne til å få fram budskapet.
4. Eksaminasjonen ved prosjektframføringen (20 %, individuell karakter)
- Faglig nivå og bredde, oversikt over fagområdet og deltakelse i prosjektet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Eliassen <gunnar.eliassenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Gunnar Eliassen - 25.01.2008