30NOFSL Norsk for førskolelærere, betalingsstudium
Innledning
Norsk med vekt på lese- og skriveopplæring.
Noen læringsmål:
Studiet skal gi studentene kunnskap og innsikt som gjør dem i stand til å:
- kunne planlegge og ha ansvar for god lese- og skriveopplæring for alle elevene
- vurdere og bruke ulike læremidler
- kunne bruke IKT i lese- og skriveopplæringen
- legge til rette for en undervisning som kan forebygge lese- og skrivevansker
- kunne vurdere og gjennomføre tiltak som stimulerer til leselyst og leseglede
- vurdere og bruke ulike læremidler i undervisningen, også digitale
- kunne planlegge og ha ansvar for sidemålsopplæring og for språklig variasjon
Krav til opptak:
- Godkjent førskolelærerutdanning.
- Det forutsettes at studentene har norsk tilsvarende 15 studiepoeng fra grunnutdanningen.
- Studenter som har GLSM (30 studiepoeng) eller PAPS 1 (10 vekttall) vil få et annet pensum for deler av studiet (se pensumlitteratur.)
Kompetanse: Studiet vil som en del av ett års videreutdanning (60 studiepoeng), kvalifisere for å undervise i norsk på barnetrinnet.
Organisering
- Arbeidet i studiet er hovedsakelig nettbasert, men med 4 obligatoriske samlingsdager.
- I periodene mellom samlingene arbeider studentene med pålagte oppgaver.
- Arbeidsmengden er fordelt likt på hvert semester.
Planlagt studiestart september/oktober 2008.
Samlingsdatoer (med forbehold om endringer):
- Samling høst 08: uke 41 - torsdag 9. okt. og fredag 10. okt.
- Samling vår 09: uke 5 - torsdag 29. og fredag 30. januar.
Nytt opptak 2009. Følg med på våre nettsider etter nyttår, eller vis din interesse allerede nå ved å kontakte oss på: evu@hit.no eller tlf: 35 02 62 00 / 64 19.
Utdrag fra forskriften i opplæringsloven:
- I forskriften til opplæringsloven om tilsetting i skolen står det at førskolelærere må ha ett års (60 studiepoeng) videreutdanning, ikke hva slags videreutdanning. Det er opp til skoleeier å vurdere hva som er tilfredsstillende.
- Departementet har vedtatt en rammeplan for videreutdanning i grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM), 30 studiepoeng, for førskolelærere som ønsker å undervise i 1. til 4. klasse i grunnskolen.
- Rammeplanen i GLSM er ment å være en garanti for kunnskap om bla. lese-, skrive- og matematikkopplæring er tilfredsstillende.
- Førskolelærerne bør velge ett eller to sentrale skolefag som er didaktisk innrettet mot de yngste elevene i grunnskolen. Hvert skolefag må bestå av minst 30 studiepoeng, og kan f.eks. være matematikk, naturfag eller norsk, dvs. ikke pedagogikk.
Det tas forbehold om tilstrekkelig antall søkere for igangsettelse og evt. endringer.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Norsk for førskolelærere
|
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <tone.m.tesdalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 18.08.2008