441 Visuelle kunstfag og design, bachelor
Innledning
Studiet i visuelle kunstfag og design forbereder for arbeid i store og små bedrifter og i offentlig virksomhet, der visuell kompetanse er en forutsetning for å løse oppgaver på en god måte. Studiet kan også ses som grunnlag for videre utdanning mot egen utøvende kunstnerisk eller håndverksmessig virksomhet. Med mulighet for ulike typer fordypning i siste studieår, gir studiet hensiktsmessig kompetanse rettet mot formidling og informasjon der visuell kommunikasjon er en viktig del av arbeidet. Kjerneområder i studiet er kunstforståelse, visuell kommunikasjon, design og formgiving.
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse. Det er rom for å søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Studiet sikter mot en grunnleggende kompetanse i visuell kommunikasjon innenfor ulike uttrykksmedier, sammen med kunnskap og innsikt i estetisk teori, elementær forskningsteori og metode, og kunnskap om kulturelle uttrykksformer i samtiden med referanse til kunsthistorien. Studentenes egen skapende utøvelse står sentralt i studiet, og sammenheng mellom teori og eget praktisk-estetisk arbeid er grunnleggende. Evnen til både å oppfatte, utøve og formidle visuelle budskap er avgjørende i vår samtid.
Studentene skal:
- utvikle evnen til problemløsning og visualisering av idéer i bilde- og designprosesser
- utvikle allsidig estetisk vurderingsevne, kjenne grunnleggende trekk i kunst og formkultur og kunne sette dette i relasjon til eget skapende arbeid
- ha kunnskaper, ferdigheter og handlingskompetanse i bruk og behandling av sentrale materialer, redskaper og teknikker
Videre studiemuligheter
Med 60 studiepoeng praktisk pedagogisk utdanning i tillegg til den treårige bachelorgraden, vil studenten skaffe seg en solid faglig skolering, som kvalifiserer for arbeid i grunnskole og videregående skole. Med en slik pedagogisk påbygging kvalifiserer studiet for opptak til Mastergrad i formgiving, kunst og håndverk.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Valgemner 3. studieår
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obligatoriske emner
|
Det treårige studieløpet, Bachelorgrad i visuelle kunstfag og design kan som helhet gjennomføres ved Institutt for forming og formgiving, men kan også i tredje studieår suppleres med fag fra andre institutt ved Høgskolen i Telemark, eller ved andre høgskoler eller universitet.
1. år (Dette året er identisk med Form og design, årsstudium)
- Bildeskapende virksomhet, design, bildefaglig teori og analyse 20 stp
- Form, materiale og produkt 10 stp
- Kunstprosjekt 10 stp
- Grafisk design 1 10 stp
- Kunst og formkultur 10 stp
2. år
- Design, designteori og analyse, kunstprosjekt, bildeskapende virksomhet og IKT, totalt 40 stp
-
Studentbedrift 20 stp.
For detaliert informasjon, se emnet 60VISKF2 Visuelle kunstfag og design 2 i tabellen under obligatoriske emner.
3. år
Velg mellom følgende 60 stp fordypningsenheter:
- Design og teknologi
- Digital bildeskaping og visuell kommunikasjon
- Leire/keramikk - bruksform og skulptur
- Metall - formgivning
- Tegning og bildekommunikasjon
- Tekstil - formgivning
- Tre - formgivning
- Folkekunst
Du kan også velge relevante fag ved andre avdelinger ved HiT, eller ved andre høgskoler og universiteter. HiT skal godkjenne fagvalget for å skrive ut bachelorvitnemål.
Arbeids- og læringsformer
Teori og refleksjon knyttes til eget skapende arbeid gjennom veiledning i verkstedene. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud på skolen og i lokalmiljøet inngår i studiet. Studentbedrift er et viktig tema i det andre året. Kontakt med aktuelle bedrifter og verksteder knyttes til oppgaveløsning og praksisperioder.
Forholdet mellom teori/praksis
I første studieår er det ikke planlagt egen praksisperiode.
I andre studieår arbeider studentene med studentbedrift gjennom året.
I tredje studieår er det lagt opp til bedriftspraksis. Det er også mulig å velge annen type praksis.
Vurderingsformer
Det skal være sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsformer og vurdering i studiet. Vurderingen skal være en del av selve læringen og et middel for den enkelte student til innsikt i egne forutsetninger for videre studier og framtidig arbeid.
Vurderingen underveis i studiet har blant annet til hensikt å veilede studenten. Veiledningen gjelder arbeidsprosesser, resultat, evne til samarbeid. Både studenter og lærere deltar i studievurderingen med sikte på videreutvikling av studiet. Vurderingen må derfor omfatte innhold og organisering av studiet samt studentens eget arbeid og arbeidsmåte gjennom året.
Vurderingsformer og eksamen beskrives under hvert enkelt emne.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jadwiga B.Podowska <Jadwiga.B.PodowskaSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 26.06.2008