928 Drama 1, fordypning
Innledning
Drama er et estetisk fag og et kunst- og kulturfag. Å studere drama i lærerutdanningen vil si å tilegne seg faglig kompetanse i ulike former for dramatisk fiksjon og spill med tanke på å legge til rette for drama- og teateraktiviteter med barn og unge. Drama er skolens teaterfag, men samtidig tilbyr dramapedagogikken skapende læringsaktiviteter som kan brukes i andre fag.
Studentene skal utvikle kunnskap om hvordan lek og teaterkunst kan forenes i dramapedagogikken. I studiet vektlegges derfor oppøving av egen kompetanse i ulike former for dramatiske uttrykk, samt kunstpedagogisk bruk av både teatrets og lekens uttrykksformer.
Å være lærer i drama vil si at man bruker sin faglige kompetanse med henblikk på måloppnåelse innenfor dramaestetiske uttrykk. I grunnskolen knyttes dette til skolens fag, tema- eller prosjektarbeid.
Målgruppe og opptakskrav
Drama inngår som obligatorisk fag i Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag (PELU) og er valgfag i allmennlærerutdanningen (ALU). Studiet er også åpent for andre som ønsker 30 studiepoeng drama i sin fagkrets. Faget egner seg for lærere som ønsker å arbeide med utforskende drama i skolen, drama som uttrykksform og metode i undervisning og formidling.
Drama er også aktuelt for kulturskolelærere, kulturarbeidere og andre som ønsker å arbeide med og studere uttrykksformer som bygger på spill og agering.
Det stilles krav om generell studiekompetanse.
Mål for studieprogrammet
Se emneplan.
Videre studiemuligheter
Etter endt studium i Drama 1 er det mulig å bygge videre med Drama 2 og 3. Dette kan gi grunnlag for masterstudium i drama. Avdelingen tilbyr pr i dag studier i Drama 1 og 2. Antall søkere hvert år avgjør om studiet settes i gang.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Se emneplan
Arbeids- og læringsformer
Se emneplan
Forholdet mellom teori/praksis
Se emneplan
Vurderingsformer
Se emneplan
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ingvild Birkeland <Ingvild.BirkelandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ingvild M Birkeland - 03.03.2008