946 Kunst og håndverk 1
Innledning
Fagplan kunst og håndverk 1 har utgangspunkt i rammeplan for Allmennlærerutdanning og rammeplan for Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003.
Kunst og håndverk er et estetisk fag der skapende arbeid danner utgangspunkt for utvikling av grunnleggende fagkompetanse for undervisning i kunst og håndverk i grunnskolen og arbeid i kulturskolen. Dette innebærer arbeidsprosesser som utfordrer ulike sider hos studentene, både praktiske og teoretiske.
Gjeldende læreplan for grunnskolen skal være et sentralt arbeidsredskap i studiet.
Målgruppe og opptakskrav
Studiet kan være:
· obligatorisk fag i faglærerutdanningen i praktiske og estetiske fag
· valgfritt fag i 3. eller 4. studieår i allmennlærerutdanningen
· videreutdanning for lærere
· del av en flerfaglig bachelor
Opptakskrav er: Generell studiekompetanse. Det er rom for å søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et uttrykks-, kommunikasjons- og ferdighetsfag der praktisk skapende arbeid skal være vesentlige for utviklingen av sluttkompetansen. Studiet skal ha en fagdidaktisk profil knyttet til undervisning og formidling i grunnskolen og kulturskolen.
Videre studiemuligheter
- Kunst og håndverk 2
- Ved påbygging med Kunst og håndverk 2 (30 stp) og fullført lærerutdanning, kvalifiserer studiet for opptak til Master i formgiving, kunst og håndverk
- Kunst og håndverk 1 og 2 gir opptaksgrunnlag for videre studier i et bredt spekter av årsstudier i formgivingsfag
- Kan inngå som en del av en flerfaglig bachelorutdanning
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Studiet er bygd opp rundt følgende emneområder og omfang:
1. Visuell kommunikasjon |
10 stp |
2. Kunst |
5 stp |
3.Design |
10 stp |
4. Arkitektur |
5 stp |
Utvalgte og relevante didaktiske og fagteoretiske emner skal tydeliggjøres og inngå som en naturlig del av studiearbeidet i alle emneområdene.
Det forutsettes at de ulike emneområdene kan gå inn i hverandre ut fra problemstillinger som det er naturlig å forholde seg til på tvers av emneområdene.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidsformene vil veksle mellom problembasert læring og lærerledet faglig undervisning knyttet til gitte forutsetninger for studiearbeidet i de ulike emneområdene. Hovedvekten legges på individuelt studiearbeid. Ulike gruppeprosesser skal også inngå som en del av læringsformene.
Forholdet mellom teori/praksis
Praksis:
- For studenter i faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag er kunst og håndverk 1 en obligatorisk del av studiet. Disse studentene skal gjennomføre praksis slik det er beskrevet i det studieprogram de følger.
- Studenter som tar dette studiet som valgfag i allmennlærerutdanninga og som har gjennomført praksis i den obligatoriske delen av utdanningen eller videreutdanningsstudenter med godkjent allmennlærerutdanning skal kunne velge mellom:
- å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere et kortere selvvalgt faglig prosjekt med elever i grunnskolen eller kulturskolen.
- å sette seg inn i og redegjøre for et fagdidaktisk problemområde som skal presenteres og formidles til resten av studentgruppen
- Studenter som tar emneområdet som en frittstående 30 stp-enhet som del av en bachelorgrad skal gjennomføre et kunst – eller kulturrelatert formidlingsprosjekt med elever i grunnskolen eller andre relevante grupper.
Vurderingsformer
For framstilling til eksamen må følgende arbeidskrav være oppfylt:
- Oppgaveperioder/mappeoppgaver må være besvart ut fra gitte kriterier. Det er studentenes ufravikelige ansvar å ferdigstille og presentere mappene til avtalt tidspunkt.
- Den enkelte student plikter å forevise og diskutere oppgaveløsninger med faglærer under arbeidsprosessen. Besvarelser som ikke er forelagt faglærer til veiledning, kan bli avvist til eksamen
- Tilfredsstillende deltagelse i tilsyn med og vedlikehold av verksteder og redskaper
- Minimum 80 % nærvær i de deler av studiet som er definert som obligatorisk
- Godkjent praksis
Sluttvurderingen i faget er sammensatt av vurderingsresultatene fra:
Innhold |
vekting |
Presentasjonsmappe sammensatt av utvalgte praktiske mappebesvarelser fra studiet |
70 % |
Teoretisk 2 dagers individuell hjemmeeksamen ved slutten av semesteret |
30 % |
Det gies én samlet karakter på vitnemålet. Karakterskalaen er gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Alle deler i det som framlegges til eksamen må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Liv Ertzgaard Ringen <Liv.RingenSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kjetil Tømmer - 06.03.2008