745 Multikulturelt pedagogisk arbeid

Innledning

Norge er i dag et multikulturelt og multireligiøst samfunn, og dette innebærer utfordringer i møte mellom den opprinnelige befolkningen og nyere befolkningsgrupper (minoriteter). Det er derfor viktig for norske myndigheter og utdanningsinstitusjoner å oppnå kunnskap om de ulike minoritetsgruppenes verdier og kulturelle arv, inkludert kunnskap om syn på barn og unge, oppdragelse og opplæring i deres opprinnelige kultur. Dette vil være viktig bakgrunnskunnskap for blant annet tverrfaglig arbeid i barnehage og grunnskole.

Studiet "Multikulturelt pedagogisk arbeid" tar utgangspunkt i denne utfordringen. Studiet sikter mot å gi lærerne kunnskap om migrasjon, internasjonale utviklingsspørsmål og kompetanse til å arbeide i et multikulturelt samfunn, en kompetanse som Læreplanverket for Kunnskapsløftet og rammeplanene for lærerutdanning legger stor vekt på. Studiet legger opp til at studentene skal tilegne seg denne kompetansen ved å rette søkelyset mot India, et land som har lang erfaring med de utfordringer et multikulturelt samfunn gir den pedagogiske virksomheten.

I studiet samarbeider Høgskolen i Telemark med det indiske universitetet ”University of Pune” i byen Pune i delstaten Maharashtra. Lærere fra dette universitet vil undervise på kurset under et feltopphold i India, og i tillegg bidra med råd og veiledning når studentene skal utføre feltarbeid.

I studiet vil det bli lagt vekt på å koble kunnskap og erfaring, blant annet ved at studentene skal redegjøre for og legge fram faglige problemstillinger og erfaringer underveis i studiet.

Det forutsettes at studentene allerede har bred kunnskap om norsk kultur og skolesystem, og det vil derfor bli lagt særlig vekt på å gi økt kunnskap om indisk kultur, religion, samfunn og skole skolesystem.

Studentene må utvikle evne til å legge til rette for tilpasset opplæring i møte med barn og unge med ulik tros- og livssynsgrunnlag. Studenten vil også bli utfordret til å reflektere om rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn, herunder møte med barns/elevers foresatte.

Valgfaget/videreutdanningen ”Multikulturelt pedagogisk arbeid” er tverrfaglig med emner fra KRL, samfunnsfag og pedagogikk. Faget kan inngå som valgfag i førskolelærer- og allmennlærerutdanning. Det kan også inngå i grunnlaget for opptak til masterstudier ved Høgskolen i Telemark eller annen høyere utdanning i Norge. I Høgskolen i Telemark er særlig masterstudiene Kulturstudier og Tverrfaglig forebyggende arbeid med barn og unge aktuelle.

Målgruppe og opptakskrav

Studenter som har gjennomført minst to år av lærerutdanningen og lærere og førskolelærere og andre yrkesgrupper med tilsvarende pedagogisk utdanning (minimum 30 studiepoeng).

Søkerne må beherske engelsk muntlig og skriftlig tilfredsstillende, og være i stand til følge undervisning på engelsk.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
30MUKPA Multikulturelt pedagogisk arbeid 30,00 O   30
Sum: 0 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Mette Venheim <mette.venheimSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kjetil Tømmer - 26.04.2008