Idrettssosiologi I 1042

Læringsmål

Idrettssosiologi 1 har som mål å trene studentene til å foreta selvstendige samfunnsmessige analyser av fenomener innenfor idrettsfeltet og særlig i forhold til sine respektive fordypningsområder. Vi har valgt ut seks teoretiske begreper som er relevante for å forstå sosiale og kulturelle mønstre og motsetninger i idrett.

Innhold

I emnet skal vi gjennomgå og diskutere følgende seks begreper: Identitet, sosialisering, institusjonalisering, makt, kjønn og globalisering. Begrepene skal knyttes til observasjoner og analyser innenfor idrettsfeltet. Det er uenigheter om betydningen og bruken av disse begrepene. Vi skal vise at ulike forståelser både har konsekvenser for hva man leter etter og hvordan de empiriske funnene fortolkes. Forståelse av et begrep gir også inntak til å forstå og kritisere bruken av de andre begrepene.

Organisering

60 forelesningstimer, 12 timer seminar med studentpresentasjoner, feltobservasjoner.

Vurderingsformer

Gruppeinnlevering av to oppgaver i høstsemesteret, individuell innlevering av en oppgave i vårsemesteret. Det gis graderte karakterer for hver oppgave der gruppeoppgavene vektes samlet til 50% (25% for hver oppgave) mens den individuelle oppgaven vektes 50%. I oppgavene skal studentene belyse, diskutere og konkretisere noen av de seks begrepene som kurset er bygget på. Hver oppgave forutsetter tekstlesing, i tillegg til drøftinger med utgangspunkt i konkretiseringer på trenings- eller administrasjonsfeltet. Det legges opp til felles veiledning i høstsemesteret. I vårsemesteret har hver student krav på en veiledningstime før endelig innlevering.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hans Hognestad <Hans.K.HognestadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 23.12.2008