Samfunnsvitenskapelig metode 6011
Læringsmål
Formålet med kurset er å gi studentene en grunnleggende innføring i samfunnsvitenskapelig metode, og i hvordan man tilrettelegger og utformer undersøkelser. Målet med kurset er todelt. For det første skal kurset gjøre studentene i stand til å forstå hvilke krav, begrensninger og muligheter som er knyttet til samfunnsvitenskapelig metode anvendt i forskning og mot annen faglig virksomhet hvor det er sosiale fenomener som undersøkes. For det andre skal kurset gjøre studentene i stand til å benytte metodeapparatet i forbindelse med prosjektoppgaver og undersøkelser av enklere karakter.
Innhold
Kurset er delt inn i følgende tre temabolker:
Metoderefleksjoner
- Hva kjennetenger samfunnsvitenskapelig metode?
- Hvordan formulere gode og relevante spørsmål?
- Betydning av teori i undersøkelsen.
- Forholdet mellom teori og empiri.
- Valg av undersøkelsesmetode.
- Praktisk gjennomføring av en undersøkelse.
Kvalitative metoder
- Hvordan samle inn data ved hjelp av observasjoner?
- Hvordan samle inn data ved hjelp av intervjuer?
- Framgangsmåter for bruk av kvalitative data?
Kvantitative metoder
- Hva er kvantitative data?
- Hvordan samle inn kvantitative data?
- Hvordan gjennomføre enkle analyser av kvantitative data?
- Hvordan gjennomføre mer kompliserte analyser av kvantitative data?
Organisering
3-4 timer forelesning i uka i vårsemesteret.
Vurderingsformer
Det er lagt opp til skriftlig eksamen på 4 timer. I løpet av kurset skal studentene også besvare 1-2 obligatoriske innleveringsoppgaver. Disse må være bestått for å gå opp til skriftlig slutteksamen. Formålet med innleveringsoppgavene er bl.a. å gi trening i anvendelse av metodeapparatet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.10.2009