Forming i leire i et etnografisk perspektiv 505EPER
Læringsmål
Studentene skal kunne:
- dokumentere læringsprosessen og den designprosess oppgaven benytter
- bygge vedbasert ovner som for eksempel; rakuovn, tunnelovn og tønneovn
- dokumentere fyringsskjema og gjennomføre en kontrollert fyring av leireobjekter i vedovn
- ha kjennskap til ulike leires oppbygging for å kunne brennes i ulike ovner med ulike temperaturer
- formgi større objekter
- studere og la seg inspirere av utvalgte etnografiske kulturers formspråk
- studere samtidskunst som arbeider med leire som materiale
- tilegne seg kunnskaper om leire og glasurstoffenes helseproblematikk og gjennomføre rutiner for HMS tiltak. Studenten skal kjenne til Datablader og innholdet i materialene som brukes.
Innhold
I dette emne vektlegges gamle kulturers behandling av materialet leire opp mot impulser fra moderne formgiving i leire. Det blir muligheter for å forme i store formater da ovner kan bygges til objektets størrelser og form.
Organisering
Undervisningen er knyttet til skolens leireverksted både ute og inne. Det vil være innføringer, seminarer, brenningsdøgn og veiledninger. Det forventes at studentene utøver stor grad av egeninnsats på verkstedene.
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 02.07.2009