Naturfag 1 30NAT1
Læringsmål
Gjennom studiet i naturfag 1 skal studentene tilegne seg kunnskaper i naturfag generelt og kunnskaper i emner fra de ulike fagene som inngår i naturfag, representert ved biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal tilegne seg kunnskap om sentrale begreper og arbeidsmetoder i naturfagene. De skal lære å bruke fagkunnskaper, fagdidaktikk og IKT til å planlegge og gjennomføre variert og tilpasset naturfagundervisning på ulike klassetrinn i grunnskolen
Innhold
Høstsemester
Naturstudier i felt
Innhold: Naturstudier i felt omfatter biologiske og økologiske studier på land, i ferskvann og saltvann. Biologisk mangfold og økologi blir konkretisert gjennom feltundervisning. Hovedvekt legges på systematiske kunnskaper om planter og dyr. I delemnet inngår også anatomi, morfologi, fysiologi og økologiske tilpasninger hos ulike arter og grupper av planter og dyr. Det gis en innføring i fotosyntese og cellerespirasjon, samt hovedtrekk i morfologien og formeringsbiologien hos planter og lav.
Biotoper som inngår i delemnet er hav, fjære, fjell, skog, ferskvann og myr.
Mål: Gjennom feltarbeidet skal studentene kvalifisere seg til å drive enkle feltbiologiske studier på egenhånd, og til å drive feltbiologisk undervisning i grunnskolen Studentene skal tilegne seg kunnskap om et utvalg norske plantefamilier (familiekjennetegn) og et utvalg av arter innenfor hver familie i gruppen frøplanter. Studentene skal også kjenne et utvalg vanlige karsporeplanter, moser og lav og de skal tilegne seg kunnskap om et utvalg grupper av dyr innenfor hovedgruppene virvelløse dyr og virveldyr. Feltarbeidet skal gi trening i naturstudier, feltarbeidsmetoder og bruk av enkelt feltbiologisk utstyr. Studentene skal skaffe seg erfaring med innsamling, systematisering og bearbeiding av data fra feltøkologiske undersøkelser.
Økologi
Innhold: Kunnskaper i økologi gir grunnlag for å forstå betydningen av å opprettholde og forvalte et stort biologisk mangfold. I økologien er samspillet mellom levende organismer og ikke levende komponenter sentralt. Viktige økologiske begreper er nisje, næringskjeder, næringsnett og økosystemer. Kunnskaper om ulike økosystemer kobles sammen med kunnskaper om plante- og dyreliv, bergarter, jordsmonn og klima. I tillegg til den generelle delen av økologien vektlegges kunnskaper om økosystemene hav, fjære, fjell, skog, ferskvann og myr.
Mål: Studentene skal kunne gi eksempler på hvordan dyr og planter er tilpasset det miljøet de lever i og gjøre rede for viktige sammenhenger mellom organismer og ikke biologiske miljøfaktorer som for eksempel bergarter, jordsmonn og klima. De skal kunne beskrive hovedtrekkene ved økosystemer i skog, i ferskvann og i havet og kunne sette kunnskaper fra andre emner i biologien inn i en økologisk sammenheng.
Praktisk fysikk del 1
Innhold: det gis en enkel innføring i bevegelse, krefter, mekanisk energi, varmelære og elektrisitetslære.
Mål: Studentene skal kunne gjøre rede for krefter og sammenhengen mellom krefter og bevegelse. De skal kjenne hovedprinsippene innen mekanisk energi og elektrisitetslære og kunne utføre forsøk med enkle beregninger. De skal kjenne grunnleggende begrep i varmelære. Studentene skal kunne planlegger, gjennomføre og evaluere forsøk beregnet på elever i grunnskolen.
Kjemi
Innhold: Det gis en enkel innføring i kjemiske begreper og prosesser. Det vil bli lagt spesielt vekt på atomer, molekyler, periodesystemet,kjemiske bindinger, enkle kjemiske reaksjoner, syrer, baser og pH og og kjemiske egenskaper til noen vanlige stoffer fra hverdagen. I tillegg vektlegges ferdigheter og sikkerhet på laboratoriet, Undervisnsigen preges av studentaktiviteter og forsøk..
Mål: Studentene skal kunne gjøre rede for atombegrepet og forklare oppbygningen av periodesystemet. De skal ha kjennskap til kjemiske egenskaper til noen vanlige stoffer og kunne diskutere kjemifaglig innhold i medieoppslag og reklame. Studentene skal kjenne til enkle kjemiske reaksjoner og ha kunnskap om sikkerhet på laboratoriet. De skal kunne benytte digitale hjelpemidler til planlegging og gjennomføring av kjemiundervisning i skolen.
Vårsemesteret
Praktisk fysikk del 2
Innhold: Basisegenskapene til lyd og lys gjennomgåes med enkel bølgelære. Delemnet omfatter også grunnleggende atomfysikk, kjernefysikk og astrofysikk
Mål: Studentene skal kjenne hovedprinsippene innen lyd, lys og bølgejære og kunne utføre forsøk og gjøre enkle beregninger. De skal kjenne grunnleggende begrep i atomfysikk, kjernefysikk og astrofysikk. Studentene skal ha kunnskap om sikkerhet på laboratoriet. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre, presentere og evaluere fysikkforsøk beregnet på elever i grunnskolen.
Botanikk
Innledning: I botanikkemnet skal studentene arbeide med ulike kategorier planter som blomsterplanter, karsporeplanter og moser. Emnet innkluderer og sopp, lav og alger. Studentene skal videre arbeide med plantenes anatomi og fysiologi.
Mål: Studentene skal kunne gjøre rede for familieegenskapene for et utvalg familier av blomsterplanter. De skal kunne identifisere et antall moser, karsporeplanter og lav. De skal kunne beskrive prinsipper i formeringen til blomsterplanter, bartrær, karsporeplanter, moser og lav. Studentene skal kunne identifisere noen vanlige sopper og beskrive de viktigste funksjonene sopp har i naturen. De skal kunne beskrive hovedtrekk i blomsterplantenes anatomi og fysiologi og noen viktige morfologiske tilpassningstrekk hos planyer som vokser i ulike miljøer.
Zoologi
Innhold: I zoologi skal vi arbeide med de trinnene i utviklingen av dyregruppene som danner grunnlaget for systematikken og ulike dyregrupper av virvelløse dyr og virveldyr som er representert gjennom feltarbeid og biotopstudier. Her inngår også anatomi, morfologi, fysiologi og økologisk tilpassning.
Mål: Kjenne de viktigste trinn i utviklingen av dyregruppene og de dyregruppene studentene har bestemt i forbindelse med feltarbeid og biotoparbeid. I delemnet inngår og anatomi, morfologi, fysiologi og økologiske tilpassninger hos ulike arter og grupper av dys.
Teknologi og design
Innhold: I teknologi og design legges det vekt på at studentene gjennom designprosessen skal planlegge, utvikle og framstille produkter til nytte i hverdagen.
Mål: Studentene skal kunne planlegge, bygge, teste produkter eller modeller av produkter og dokumentere prosessen.
Geofag
Innhold: Delemnet gir en enkel innføring i mineraler og bergarter og i grunnleggende prosesser i platetektonikken. Det gis en oversikt over Norges geologi med fordypning i utvalgte tidsperioder og grunnleggende kunnskap om geologien i nærområdet. .
Mål: Studentene skal kjenne de viktigste mineraler og bergarter. De skal kunne gjøre rede for de viktigste prosessene i platetektonikken. Studentene skal kjenne hovedtrekkene i Norges geologiske historie. De skal ha detaljert kunnskap om utvalgte tidsperioder og geologien i nærområdet og kjenne til nettresurser i geologi og kunne anvende de i undervisningen.
Bacheloroppgave (5 stp)
Bacheloroppgaven er et enfaglig eller flerfaglig individuelt skriftelig arbeid eller annet dokumentert arbeid. Oppgaven skal dokumentere studentenes evne til å bruke kunnskap og fordype seg i et gitt fagområde/ tema. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en sjølvvalgt problemstilling og legge vekt både på metodiske kunnskaper og ferdigheter og refleksjon over og drøfting av relevant teori. Oppgaven har et profesjonsfaglig og/ eller faglig sikte. Nærmere detaljer avtales med faglærer på studiet i starten av høstsemesteret. Problemstilling og emne skal godkjennes av faglærer innen utgangen av november og plan for veiledning avtales med de respektive veiledere.
Arbeidskrav for studenter som ikke skriver Bacheloroppgave (5 stp)
Studenter som ikke skriver Bacheloroppgave skal skrive en oppgave innen temaene som undervises på Naturfag 1. Oppgeven kan legge vekt på faglige og/ eller metodiske og fagdidaktiske tema. Nærmere detaljer avtales med faglærer på studiet i starten av høstsemesteret. Problemstilling og emne skal godkjennes av faglærer innen utgangen av november og plan for veiledning avtales med de respektive veiledere.
Organisering
Faget er organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet. Feltstudier ute i naturen og praktiske oppgaver som gir erfaringer og naturopplevelser er sentrale i faget. Deler av undervisningen vil foregå ute.
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning, praktiske oppgaver individuelt og i gruppe og skriftlige oppgaver. Det er obligatorisk frammøteplikt i feltstudier og under praktiske oppgaver. Fagdidaktikk og bruk av IKT vektlegges i undervisning og arbeidsformer. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.
I praksisperioden skal studenter som tar emnet som del av allmennlærerutdanningen få erfaring med å integrere naturfaglige emner i skolens daglige virksomhet. Studentene skal få erfaring med å planlegge, legge til rette og gjennomføre naturfaglige oppgaver i skolen.
Arbeidskrav
Naturstudier i felt: Feltrapport fra kyst, feltrapport fra fjell og feltrapport fra skog og vann
Kjemi: 1 arbeidskrav
Praktisk fysikk: 1 arbeidskrav
Teknologi og design: 1 arbeidskrav
Geologi: 1 arbeidskrav
Bacheloroppgave eller Arbeidskrav for studenter som ikke skriver Bacheloroppgave
Arbeidskrav vil bli definer i semesterplanen. Arbeidskrav og rapporter skal være godjkent før studentene kan gå opp til eksamen.
Vurderingsformer
Vurdering
Rapporter og arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Oppgavene må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Obligatoriske oppgaver defineres i årsplanen.
Vurdering i høstsemesteret (15 stp)
Skriftlig eksamen (41,5 prosent av karakter)
Oppgaver/arbeidskrav bestått/ikke bestått
Vurdering i vårsemesteret (15 stp)
Muntlig eksamen (41,5 prosent av karakter)
Oppgaver/arbeidskrav bestått/ikke bestått
Bacheloroppgave eller Arbeidskrav for studenter som ikke skriver Bacheloroppgave (5 stp, 17 prosent av karakter)
BilderDet tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Erik Halvorsen <erik.halvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 10.10.2009