Teknologi og samfunn FO1901S/E

Læringsmål

Studentene skal

ha en grunnleggende kunnskap om teknologiens rolle for nærings- og samfunnsutviklingen i fortid og nåtid. De skal ha kunnskap om ingeniøryrket og hvilken betydning kjemi har for teknologi og samfunn.
utvikle ferdigheter i å vurdere og diskutere teknologiske produkter og prosesser, og konsekvensene av dem for samfunnet.
på en reflektert og begrunnet måte bruke sine kunnskaper og ferdigheter ved gjennomføringen av ulike arbeidsoppgaver, både selvstendig og som deltakere i en gruppe.

Innhold

TEKNOLOGI, NÆRINGS- OG SAMFUNNSUTVIKLIN

Studentene skal:

· kjenne til hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk

· kunne gjøre greie for utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk industri og næringsliv fra 1900 til i dag

· forstå prinsipper for real- og naturvitenskapelig tenking

· ha grunnleggende kunnskap om samspillet teknologi, økonomi og miljø

· kjenne til hvordan politiske og forvaltningsmessige prosesser fungerer i forhold til næringsliv og samfunnsutvikling

· kunne drøfte betydningen av globalisering og kulturforskjeller

INGENIØRROLLEN OG INGENIØRARBEID

Studentene skal:

· ha kunnskaper om mangfoldet i ingeniørrollen i store og små bedrifter

· kjenne til arbeidsmetoder og krav til ikke-tekniske ferdigheter

· forstå samspillet teknologi, menneske og organisasjon, og hvordan organisasjonene i arbeidslivet fungerer

· kunne anvende et utvalg sentrale ingeniørverktøy, materialer og byggemåter

· kunne anvende enkelte prinsipper for utvikling av produkter/prosesser

· få en positiv holdning til innovasjon og entreprenørskap.

KJEMI SOM BÆREBJELKE I TEKNOLOGI

Studentene skal:

· forstå hvilket behov ingeniøren har for kjemikunnskaper

· ha grunnleggende kjemiforståelse

· kjenne til hva kjemi betyr for produkter og omgivelser

ETIKK OG NORMER

Studentene skal:

· forstå betydningen av samarbeid og konfliktløsing i arbeidslivet

· kunne vurdere indre og ytre miljø ut fra etiske begreper

· ha kunnskap om normer og grunnleggende yrkesetikk

· kunne vurdere en sak fra etisk tanke til etisk handling

TVERRFAGLIGE ARBEIDER OG PROSJEKT

Studentene skal:

· gjennomføre minst ett tverrfaglig arbeid eller prosjekt som involverer to eller flere forkursfag, gjerne knyttet opp mot bedrift/lokale forhold

Organisering

forelesninger
øvingsoppgaver, individuelt og i gruppe
prosjektarbeid/tverrfaglig arbeid

Vurderingsformer

MAPPEVURDERING, SKRIFTLIG EKSAMEN (tre timer) eller MUNTLIG EKSAMEN

Les fullstendig fagplan her

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Jens H Aarnes <Jens.H.AarnesSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 07.08.2009