317 Reiseliv, bachelor
Målgruppe og opptakskrav
Studiet retter seg mot alle som ønsker en markedsorientert reiselivsutdanning der økonomi- og administrasjonsfag utgjør et vesentlig grunnlag. Studiet vil videre passe godt i kombinasjon med andre utdanninger i Norge og i utlandet. Opptakskravet til studiet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal gi studentene solide kunnskaper innen økonomi, organisasjonsfag, språk og markedsføring.
Spesialiseringa i reiselivsfag vil gi studentene innsikt i praktisk-relaterte problemstillinger knyttet til reiselivsvirksomhet. Studiet vil kvalifisere til stillinger på leder-/mellomledernivå i små og mellomstore reiselivsvirksomheter, reisemålsselskap og offentlige institusjoner.
Videre studiemuligheter
Studiet kvalifiserer for videre masterstudium i inn- og utland.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Ny fagblokk *) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne |
Studiet er knyttet opp mot 3-årig bachelorstudium i økonomi og administrasjon, og ein del av emna er felles med dette studiet.
Heile studiet er på 180 studiepoeng fordelt med 30 studiepoeng på kvart semester. Studiet gir tittelen Bachelor i reiseliv.
Studiet er delt opp i emner som til vanlig varer 1 til 2 semester med 3-6 undervisningstimer pr uke. Hverte emne gir studiepoeng som tilsvarer den arbeidsmengda emnet krever.
Valgemner
I studieplanen er det satt opp forslag til valgemner, men studentene kan velge valgemner relativt fritt innenfor høgskolens studieprogram, se også studieplaner for andre studium ved høgskolen. Timeplan og eksamensplan kan begrense dette valget noe. I noen sammenhenger vil det være viktig å velge rette valgemner med tanke på opptak til andre studium.
Ekskursjoner med arbeid før og etter er en viktig del av studiet og må sees på som obligatoriske. Studentene må regne med å betale hele eller deler av disse ekskursjonene selv.
Arbeids- og læringsformer
Det blir benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer i emnene som inngår i studieplanen, for eksempel forelesninger, emne/seminar, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver og ekskursjoner. Tradisjonelle undervisningsformer blir supplert med aktiv bruk av e-post, internett og databaserte modellverktøy.
Forholdet mellom teori/praksis
Studiet har en teoretisk basis, men det vil bli lagt vekt på å benytte praktiske eksempler i undervisninga. I siste semester i det tredje studieåret kan det velges mellom en praktisk variant og to mer teoretiske varianter. Studier/praksis i dette semesteret kan foregå utenlands.
Vurderingsformer
Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Høgskolen benytter varierte evalueringsformer. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 17.02.2010