954 Drama (førskolelærer), fordypning
Innledning
Studiet tar sikte på å gi innsikt i dramapedagogisk arbeid i barnehage og på småskoletrinnet for å kunne stimulere barns estetiske utvikling og evne til å uttrykke seg i dramatisk form.
Kunnskap om lek, dans, teater og pedagogikk utgjør grunnlaget for dramafaget. Fokus i studiet er hvordan lek og teaterkunst kan forenes i dramapedagogikken.
Studiet gir fordypning i utvalgte arbeids- og uttrykksformer innenfor dramapedagogisk arbeid med barn og erfaring med egen dramatisk framstilling.
I det praktiske og metodiske arbeidet vil studentenes egenutvikling stå sentralt.
Målgruppe og opptakskrav
Fordypningsenheten er primært for studenter i 3-årig førskolelærerutdanning, sekundært for ferdig utdannede førskolelærere.
Studiet kvalifiserer for dramapedagogisk arbeid med barn i førskolealder og småskoletrinnet.
Mål for studieprogrammet
Se emneplan
Videre studiemuligheter
Drama fordypning i førskolelærerutdanning gir opptaksgrunnlag for videreutdanning i drama opp til mastergradsnivå.
Avdelingen tilbyr pr i dag studier i Drama 1 og 2. Antall søkere hvert år avgjør om studiet settes i gang.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Se emneplan
Arbeids- og læringsformer
Se emneplan
Forholdet mellom teori/praksis
Se emneplan
Vurderingsformer
Se emneplan
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>,Jan Ragnar Setsaas <Jan.R.SetsaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 17.06.2009