954 Drama (førskolelærer), fordypning

Innledning

Studiet tar sikte på å gi innsikt i dramapedagogisk arbeid i barnehage og på småskoletrinnet for å kunne stimulere barns estetiske utvikling og evne til å uttrykke seg i dramatisk form.

Kunnskap om lek, dans, teater og pedagogikk utgjør grunnlaget for dramafaget. Fokus i studiet er hvordan lek og teaterkunst kan forenes i dramapedagogikken.

Studiet gir fordypning i utvalgte arbeids- og uttrykksformer innenfor dramapedagogisk arbeid med barn og erfaring med egen dramatisk framstilling.

I det praktiske og metodiske arbeidet vil studentenes egenutvikling stå sentralt.

Målgruppe og opptakskrav

Fordypningsenheten er primært for studenter i 3-årig førskolelærerutdanning, sekundært for ferdig utdannede førskolelærere.

Studiet kvalifiserer for dramapedagogisk arbeid med barn i førskolealder og småskoletrinnet.

Mål for studieprogrammet

Se emneplan

Videre studiemuligheter

Drama fordypning i førskolelærerutdanning gir opptaksgrunnlag for videreutdanning i drama opp til mastergradsnivå.

Avdelingen tilbyr pr i dag studier i Drama 1 og 2. Antall søkere hvert år avgjør om studiet settes i gang.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30DRAMA Drama 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Se emneplan

Arbeids- og læringsformer

Se emneplan

Forholdet mellom teori/praksis

Se emneplan

Vurderingsformer

Se emneplan


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>,Jan Ragnar Setsaas <Jan.R.SetsaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 17.06.2009