Barnehagepedagogikk for andre enn førskolelærere

Innledning

Nettbasert deltidsstudium i barnehagepedagogikk er for pedagoger uten førskolelærerutdanning som ønsker å arbeide som pedagogisk leder eller styrer i barnehagen.

Studiet skal gi kompetanse på de mest aktuelle områdene knyttet til arbeidet i barnehagen. Gjennom dette studiet får studentene oppdatert kunnskap om lek og læring og innhold i de ulike fagområder i barnehagen. Studiet vil også vektlegge ledelse og organisasjonsutvikling.

Studiet består av tre deler :

  1. Lek, læring og omsorg i barnehagen, 10 studiepoeng.
  2. Didaktiske perspektiv i barnehagen, 10 studiepoeng
  3. Barnehagen - en lærende organisasjon, 10 studiepoeng

Studiet er samlings- og nettbasert og går over to semester, med eksamen i siste semester. Studiet i Barnehagepedagogikk er en profesjonsbasert videreutdanning på 30 studiepoeng. Barnehagepedagogikk, sammen med Småbarnspedagogikk, 30 studiepoeng, gir den definerte målgruppen kompetanse som er likeverdig med førskolelærerutdanning.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet er tilrettelagt for studenter som allerede har fullført annen treårig pedagogisk utdanning enn førskolelærerutdanning og som ønsker å arbeide som pedagogisk leder i barnehagen. Følgende pedagogiske utdanninger er målgruppe for opptak til studiet: Allmennlærere, faglærere i praktiske og estetiske fag med kompetanse fra 1. klassetrinn, barnevernspedagoger og spesialpedagoger. Ved opptak vil søkere som allerede er tilsatt på dispensasjon i barnehagen og søkere som har tatt 30 studiepoeng Småbarnspedagogikk, bli prioritert.

Mål for studieprogrammet

De overordnede målene for studiet er å utvikle kunnskap om og innsikt i sentrale sider ved førskolelærerens arbeidsområder i barnehagen. Studiet består av innholdselementer fra førskolelærerutdanningen, og tar utgangspunkt i et helhetlig læringssyn.

Studenten skal gjennom studiet utvikle og øke sin kompetanse ved å :

· utvikle en forståelse for lekens plass i barns liv og innsikt i lek og læring i barnehagen

· utvikle evnen til å reflektere og utføre oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeid i barnehagen, med bakgrunn i barnehagens rammeplan

· tilegne seg innsikt i rammeplanens fagområder og utvikle kunnskap om hvordan disse kan komme til uttrykk i barnehagen

· utvikle innsikt i hva det vil si å være leder i en barnehage

· tilegne seg innsikt i lovverket og rammeplanen for barnehagen

· analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv

Felles bakgrunnslitteratur for alle tre delene er: Lov om barnehager, Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver og temaheftene knyttet til rammeplanen.

Videre studiemuligheter

Barnehagepedagogikk sammen med småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) gir studenter med annen pedagogisk utdanning kompetanse som likeverdig med førskolelærerutdanning.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30BARNPD Barnehagepedagogikk 30,00 O            
Sum: 0 0 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Eidbjørg Sandnes Hansson <eidbjorg.s.hanssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 26.05.2009