972 Sosialpedagogikk
Innledning
Denne fagplanen - utarbeidet ved Høgskolen i Telemark, avd. for lærerutdanning, og vedtatt i avdelingsstyremøte 30. mai 1996 med endringer juni 1999 (AS-sak 50/99), bygger på "Rammeplan for sosialpedagogikk", godkjent av KUF i brev av 20.08.90.
Studiet i sosialpedagogikk ved HiT er delt i to halvårsenheter som hver går over ett studieår. Denne fagplan som her er utarbeidet, fyller kravene til rammeplanens første halvårsenhet og
går over ett studieår.
Målgruppe og opptakskrav
Studiet i sosialpedagogikk er i alt vesentlig rettet mot personer som er engasjert i opplærings, omsorgs- og ledelsesfunksjoner innenfor de ulike livsområdene hjem, barnehage, skole, sosial-og helsetjeneste, fritidssektorer og offentlig forvaltning. Men studiet er også åpent for andre yrkesgrupper.
Studiet er godkjent som videreutdanning for lærere.
Opptaksgrunnlag
Studiet i sosialpedagogikk grunnenhet har i prinsippet det samme opptaksgrunnlag som annen høgere utdanning. Det kreves tre års videregående skole - allmennfaglig studieretning eller dokumenterte kunnskaper på samme nivå i følgende seks fag - norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnslære og nyere historie. 1 alle fag må karakteren være 2 eller bedre. Ved sistnevnte kategori søkere, må kandidaten ha fylt 23 år i opptaksåret, ha 5 år fulltids arbeidspraksis eller en kombinasjon av utdanning og arbeid til sammen 5 år.
Mål for studieprogrammet
Gjennom studiet i sosialpedagogikk, skal studentene skaffe seg kunnskap om- og få innsikt i holdninger som trengs for å kunne samarbeide og ta ansvar for medmennesker. Av den grunn settes pedagogikken inn i en bred sosial og sosiologisk sammenheng.
Videre studiemuligheter
Studenter som har tatt dette 30 stp grunnkurset i sosialpedagogikk, kan bygge på dette med 30 stp påbyggingsenhet.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obligatorisk emne
|
Se emnetabell nedenfor for informasjon om innhold, oppbygging og sammensetting.
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer i studiet, med deltakelse i forelesninger, selvstendig- og gruppestudium av faglitteratur, seminar og gruppediskusjoner, arbeid med oppgaver - individuelt og i gruppe - utføring av prosjekt og deltakelse i eventuelle kurs og ekskursjoner.
Se emnetabell nedenfor for utfyllende informasjon.
Forholdet mellom teori/praksis
I sosialpedagogikk blir praksis definert som feltarbeid i tilknytning til gruppeprosjektoppgaven.
Vurderingsformer
Se emnetabell nedenfor for informasjon.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>,Torodd Hagen <torodd.hagenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 07.05.2009