VUDM1 Matematikk 1, nettbasert

Innledning

Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet, ikke minst i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i grunnskolen og i allmennlærerutdanningen. Gjennom studier i matematikk i lærerutdanningen vil studentene møte faget i flere sammenhenger. I tillegg til rene kunnskaper i matematikk settes et spesielt fokus på fagets egenart og læring av matematikk.

Målområdene er beskrevet i større detalj i rammeplanen for lærerutdanningen av 2003.

Studiet er fulltegnet for studieåret 2009/10

 
 

Målgruppe og opptakskrav

Lærere i grunnskole og vidergående skole.

Mål for studieprogrammet

Se fagplanene for de to modulene (nedenfor).

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatoriske emner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
15MA1F1 Matematikk 1, modul 1 15,00 O 15          
15MA1F2 Matematikk 1, modul 2 15,00 O   15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Fjernundervisningskurset Matematikk 1 utdyper emner som er relevante for grunnskolens matematikk, og setter disse inn i en didaktisk sammenheng. Det er delt i to moduler, med avsluttende eksamener i slutten av høst- og vårsemesteret. I tillegg til de to skriftlige eksamenene skal studentene også levere et fagdidaktisk arbeid knyttet til hver av modulene. Det blir også tilbudt veiledning/tilbakemelding i forbindelse med øvingsoppgaver.

Arbeids- og læringsformer

Det meste av kommunikasjonen skjer gjennom 8 undervisningsbrev, 4 i hver modul, og gjennom kursets elektroniske klasserom i læringsportalen Fronter.

Vurderingsformer

Det gis separat karakter i hver av modulene. Karakteren for hver modul baseres på et fagdidaktisk arbeid som teller 20 % av karakteren, og en 6 timers skriftlig prøve som teller 80 %.

Karakterene er gradert fra A til F, hvor E er dårligste ståkarakter. Det vises for øvrig til eksamensforskrift for Høgskolen i Telemark.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 26.07.2009