Kropp, helse og bevegelse 1401
Læringsmål
Emnet tar sikte på å utforske forholdet mellom kropp, helse og bevegelse. Studentene skal gjennom forelesninger og essayskriving skaffe seg en dypere forståelse for relasjonen mellom kropp, helse og bevegelse. Videre sikter emnet mot å gi innsikt i og inspirasjon til å jobbe ut fra et tverrvitenskaplig og samlende perspektiv, hvor studentene utfordres til å utforske kroppen og bevegelsen i et helhetsperspektiv. Studentene skal også stimuleres til en analytisk og kritisk reflekterende holdning til samfunns- og forvaltningsmessige strukturer.
Innhold
- Historiske, samfunnsmessige og politiske perspektiver på fysisk aktivitet, friluftsliv og helse
- Kroppen som objekt – fysiologiske og samfunnsfaglige perspektiv
- Kroppen som subjekt – fenomenologiske og psykologiske perspektiv
- Forvaltningsmessige og pedagogiske utfordringer knyttet til arbeidet med kropp, helse og bevegelse
- Kritiske perspektiver på kropp, idrett, forvaltning, politikk mm
Organisering
Emnet er organisert som en forelesningsrekke over 10 uker og etterfølgende skriving av et essay.
Essay
Studentene skal på bakgrunn av forelesningsrekken og relevant litteratur skrive et essay hvor de tar opp sentrale problemstillinger knyttet til tema kropp, helse og bevegelse. Studentene velger selv tema etter eget ønske, men tema og problemstilling for essay må være godkjent av faglærer i god tid før arbeidet påbegynnes. Arbeidet med essayet skal avspeile forholdet mellom praksis og teori og det skal ta utgangspunkt i refleksjoner, observasjoner og/eller samtaler med mennesker som jobber innen virksomhet som kan gi perspektiver på bruken av fysisk aktivitet og friluftsliv i et helseperspektiv.
Vurderingsformer
Individuelt essay – graderte karakterer
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 06.11.2010