Pedagogikk og elevkunnskap 60PD

Læringsmål

Nytt pedagogikkfag i ny lærerutdanning fra 2010

Det du leser her har som bakgrunn at lærerutdanningnen er i endring og fagplanene blir utarbeidet og lagt ut på nettet senere. - Les gjennom det generelle som står nedenfor og ta gjerne kontakt med Høgskolen når det er noe du lurer på.

Å være lærer i dagens samfunn krever kompetanse på flere felter. For det første kreves en solid faglig kompetanse i de fagene en skal undervise. Læreryrket er særlig knyttet til didaktisk kompetanse som en forutsetning for å hjelpe barn og unge til å utvikle sin personlige danning og bidra til fellesskapet på en meningsfull måte. Læreryrket krever også høy grad av sosial kompetanse for å kunne møte de mange utfordringer som læreren møter i samarbeid med kolleger, foreldre og elever med ulik bakgrunn og erfaring. I vår tid trenger læreren endrings- og utviklingskompetanse når de skal være med å fornye skolens innhold og arbeidsformer. I et pluralistisk samfunn med ulike kulturer, oppfatninger, holdninger og ytringsformer må læreren også kunne være en aktiv medspiller med støtte i en klart formulert yrkesetisk kompetanse. Studiet i pedagogikk er derfor lagt opp slik at det kan fremme sammenheng i opplæringen og hjelpe studentene til å utvikle en helhetlig kompetanse med støtte i praksis, fagstudier og samhandling med andre studenter og fagpersoner.

Studiet i pedagogikk dreier seg om hvordan mennesker utvikler seg og lærer i interaksjon med sine omgivelser. Innsikt i pedagogikk er av grunnleggende betydning for lærere i sin yrkeshverdag. Denne innsikten skal studentene få gjennom teoretiske studier, handling og refleksjon over handling. Studentene skal kunne analysere og reflektere over hva som fremmer læring med utgangspunkt i kunnskap om sentrale pedagogiske problemstillinger.

I den nye lærerutdanningen blir pedagogikkfaget utvidet fra 30 til 60 studiepoeng og blir fordelt over de tre første årene. Dette er gjort for å kvalifisere studentene grundig til å møte de vanlige gledene og utfordringene i skolen. Forholdet mellom teori og praksis blir styrket og profesjonaliseringen av lærerstudentene starter i et nært samarbeid mellom høgskolen og praksisskolene. Pedagogikkfaget får også i oppgave å samordne lærerstudiet slik at de ulike elementene i studiet henger sammen og oppleves som deler av en helhet.

De forskjellige temaene i pedagogikk går til dels over i hverandre. Dette er naturlig siden arbeidet som lærer innebærer å forholde seg til mange forhold samtidig. Likevel er faget delt inn i hovedtemaer for de tre årene;

- Det første året tar vi for oss det mer generelle rettet mot den praktiske skolehverdagen - om undervisningsplanlegging, klasseledelse og læringsarbeidet i klassen.

- Det andre året går vi nærmere inn på den enkelte elevs læreforutsetninger, tilpasset opplæring og foreldresamarbeid.

- Det tredje året - i høstsemesteret - vil vi arbeide med sosiale prosesser, samarbeid, fellesskapets betydning for læring, og skolen som institusjon i samfunnet.

- I vårsemesteret i det tredje studieåret skal studentene skrive en bacheloroppgave som skal knyttes til et fag eller mer generelt til læreryrket. Oppgaven skal være praksisbasert og utviklingsorientert. Oppgaven skal ha et omfang på 10 studiepoeng.

I studiet vil studentene bli avkrevet kunnskap om lærerens mandat og oppgaver. Samtidig skal de utvikle kritisk tenkning om skolen og læreryrket. I løpet av utdannelsen forventes det at studentene styrker refleksjon og selvkritikk, og opptrer mer og mer selvstendig i studier og praksis.

Innhold

Se " Læringsmål"

Organisering

Studiet skal reflektere arbeidet i grunnskolen, med tanke på grunnleggende ferdigheter og de arbeidsformer som i stor grad preger den alminnelige drift i skolen. Studiet skal også tilpasses arbeidsformer som er tilpasset voksne studenter og samtidig ta hensyn til pilotstudiets utviklingspreg.

Arbeidet i faget vil foregå på to læringsarenaer; høgskolen og praksisskolen. Noen emner blir behandlet begge steder, mens andre blir tatt opp enten i høgskolen eller praksisskolen.

Undervisning

Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger over gitte tema; teoretisk eller case-basert. Undervisning vil også foregå som arbeidsseminar der høgskolelærere og studenter kan veksle på å stå for undervisning eller framlegg, - og der arbeidsformene er preget av drøfting og refleksjon.

Veiledning

Studiet innebærer et nært forhold mellom student, høgskolens lærere og den aktuelle praksisskoleskole. Studentene vil gjennom dette få omfattende veiledning, og vil også selv være en del av selve veiledningen gjennom å gi respons muntlig og skriftlig til medstudenter i det daglige arbeidet og i forbindelse med gruppearbeid og oppgavebesvarelser både konkret og IKT-basert.

Veiledningen vil i stor grad ta utgangspunkt i case eller problemstillinger som studenter og lærere forbereder.

Studentene skal gjennomgå et grunnkurs i veiledning.

Læringssamtaler

Læringssamtaler vil foregå med jevne mellomrom og har som hensikt å følge opp studentens eget studieprogram relatert til studiekontrakt, studentens egne planer og gjennomføring av lærerutdanningen relatert til kompetansemålene og generelle føringer. Læringssamtaler vil foregå enten individuelt eller i grupper etter avtale.

Vurderingsformer

Studiet i lærerutdanningen bygger på en forståelse av læring som innebærer at kilden til individuell læring ligger i deltakelse i sosial praksis. Den enkeltes læring stimuleres og drives fram gjennom deltakelse i et kommunikativt fellesskap med andre personer - faglærere, yrkesutøvere, medstudenter o.a.. - Gjennom dette fellesskapet skal studentene lære å reflektere over egen og andres læring, utfordre hverandre faglig og sosialt og selv tørre å bli utfordret og vurdert. Målet er å skape en ny lærings- og vurderingskultur, med tettere oppfølging av studenten og en tydeligere sammenheng mellom læring, undervisning og vurdering.

Oppgavebeskrivelse og vurderingsgrunnlag:

Planer for oppgaver og vurderingsformer i pedagogikkstudiet er foreløpig ikke utarbeidet. Studentene vil gjennom studiet i pedagogikk oppleve ulike vurderingsformer som er knyttet til enten teori, praksis, eller begge deler i kombinasjon.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Aasland <Bjorn.AaslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 30.12.2009