Praktisk Veiledning 15PVEIL
Læringsmål
Studentene skal få innsikt i og forståelse for å arbeide med grunnleggende praktisk veiledning.
Studentene skal styrke sin veilederkompetanse og oppøve evne til kritisk tenkning på egen veiledningspraksis.
Studentene skal utvikle kvalifikasjoner til å planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere veiledning.
Innhold
Studentene skal gi veiledning, individuelt og i gruppe og de skal få veiledning på sin egen veiledning i gruppe. De skal utvikle sine evner til refleksjon og integrasjon av teoretisk og erfaringsbasert kunnskap. Det skal også legges vekt på at de skal utvikle sin kommunikative kompetanse og bevissthet på egen veilederrolle overfor enkeltpersoner og grupper.
Tema:
- Veiledningsteorier, ulike veiledningstradisjoner og metoder
- Kommunikasjonsteori
- Samspillsprosesser
- Vitenskapsteori i et veiledningsperspektiv
- Makt og etikk i veiledning
Organisering
Studiet retter seg i hovedsak mot veiledning på individnivå, men også mot veiledning av grupper. Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og veiledningsstrategier, samt øvelse i veiledning ut fra ulike strategier. Det legges til rette for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning i individuell- og gruppeveiledninger. Det skal foregå veiledningsarbeid i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene skal utvikle en analytisk, kritisk og etisk reflekterende holdning til egen og andres veiledning. I dette inngår evne til å forstå sosiokulturelle aspekter ved kunnskap og læring.
Studentene må selv etablere et yrkesfaglig veiledningsforhold tidlig i studiet, og de må ha tilgang til yrkesfaglige veiledningssituasjoner i hele studieperioden.
Lokale nettverksgrupper mellom samlingene utgjør tilsammen ca 30 timer.
Arbeidskrav:
- Deltaking i nettverksgruppene og på samlingene
- Godkjent veiledning individuelt og i gruppe
- Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppene
Vurderingsformer
Godkjenning av studentens muntlige veiledningskompetanse. Veiledningen vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
- evne til å kommunisere
- evne til å følge opp og utfordre veisøker
- evne til framdrift i et veiledningsforløp
7 sider skriftlig rapport på eget veiledningsarbeid. Rapporten vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
- Kandidaten skal beskrive utvikling av egen veilederrolle
- Kandidaten skal redegjøre for prosesser i utviklingen av egen veiledningsrolle i tilknytning til relevant teori i studiet
Studentens muntlige veiledningskompetanse og den skriftlige rapporten må begge være godkjent for at studiet skal være bestått. Både rapporten og den munlige vurderingen vil ha karakteren bestått/ikke bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Gry Hjortdal <Gry.HjortdalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 30.12.2009