Tverrfaglig Veiledning 15TVEIL

Læringsmål

Studentene skal få innsikt i og kunnskap om tverrfaglig veiledning

Studentene skal tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktisk erfaring med ulike veiledningsstrategier og metoder.

Studentene skal tilegne seg kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori, veiledningsteori, læring og læringsprosesser.

Innhold

Studiet skal gi et grunnlag for å forstå veiledning ut i fra ulike veiledningstradisjoner og veiledningspraksiser. Studentene skal utvikle bevissthet om egen og andres yrkessosialisering, yrkesroller og yrkeskultur, samt utvikle forståelse for tverrfaglig samarbeid og veiledning.

Tema:

  • Didaktisk relasjonsteori
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Kritisk tenkning, analyse og refleksjon i forbindelse med veiledning
  • Veiledning med utgangpunkt i ulike teoretiske forståelser
  • Profesjonalitet

Organisering

Studiet retter seg både mot veiledning på individnivå og veiledning av grupper. Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og veiledningsstrategier, samt øvelse i veiledning ut fra ulike strategier. Det legges til rette for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning i individuell- og gruppeveiledninger i et tverrfaglig perspektiv. Det skal foregå veiledningsarbeid i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene skal få veiledning på egen veiledning. Studentene skal behandle relevante teoretiske spørsmål ut fra de virkeområder og yrkesfunksjoner som studentene representerer. I dette inngår evne til å forstå sosiokulturelle aspekter ved kunnskap og læring.

Studentene må selv etablere et yrkesfaglig veiledningsforhold tidlig i studiet, og de må ha tilgang til yrkesfaglige veiledningssituasjoner i hele studieperioden.

Nettverksgrupper mellom samlingene utgjør ca 30 timer.

Arbeidskrav:

  • Deltaking i nettverksgruppene og på samlingene
  • Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppene

Vurderingsformer

  • Skriftlig fagoppgave på 15 sider som teller 50% av endelig karakter.
  • Muntlig forsvaring av fagoppgaven og høring på relvant pensum i studiet som teller 50% av endelig karakter.

Fagoppgaven må være godkjent for å kunne gå opp til muntlig høring. Det gis gradert vurdering etter gjeldende eksamensforskrifter på begge vurderingene. Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at studiet skal være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Gry Hjortdal <Gry.HjortdalSPAMFILTER@hit.no> - 13.01.2010