Leire - kunst og design 1, årsstudium

Innledning

Studiet er et 60 studiepoeng studium over 2 semestre bestående av 5 selvstendige emner. Studiet har fokus på bruksform og skulptur slik det kan uttrykkes i et plastisk materiale som leire. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis. Med dette som utgangspunkt skal studiet gi grunnlag for personlig utvikling og oppøve en bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn.

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppe er studenter som ønsker grunnleggende opplæring i å forme, designe og arbeide med materialet leire.

Opptakskrav er generell studiekompetanse. Det er rom for å søke opptak på grunn av realkompetanse.

Mål for studieprogrammet

I studiet Leire - Kunst og design 1 skal studenten utvikle sine kunnskaper, erfaringer og skapende evner. Slik kan forståelsen og opplevelsen av estetiske verdier knyttet til design, kunst, environmental art, leire som materiale, kommunikasjon, funksjon og didaktikk styrkes. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.

Studenten skal kunne:

  • øke sine kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med leire som materiale
  • beherske og kunne anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og estetisk skapende arbeid
  • arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette ide til konkret resultat
  • opparbeide evne til selvstendig problemformulering og problemløsing
  • utvikle grunnleggende kompetanse i design
  • anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
  • oppleve og tilegne seg kunnskap om kunst og formkultur innen keramikk og utvikle handlingskompetanse i forhold til tradisjon og fornyelse
  • tilegne seg kunnskap og erfaring med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
  • visualisere og dokumentere skapende prosesser fra ide til ferdig produkt

Videre studiemuligheter

Studiet kan være:

  • Utdanning som gir mulighet for å søke videre på Faglærer i formgiving, kunst og håndverk eller Bachelor i visuelle kunstfag og design.
  • Kompetansegivende videreutdanning for søkere med fullført Lærer- eller Førskolelærerutdanning
  • Del av grunnlag for opptak til Masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk
  • Faglig grunnlag for videre kunstfagrelaterte studier
  • Del av faglig grunnlag for å starte egen bedrift

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatoriske emner;
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
505LEIRE Dreiing i leire 15,00 O 15          
505EPER Forming i leire i et etnografisk
perspektiv
10,00 O   10        
505HIST Kunst og formkultur - historisk
overblikk
10,00 O   10        
505SAMP Leire i et samtidsperspektiv 10,00 O   10        
505SKFU Skulpturale formuttrykk i leire 15,00 O 15          
Sum: 30 30 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studieprogramet er satt sammen av 5 emner. For å få eksamen i Leire - kunst og design 1 – 60 studiepoeng må alle modulene være gjennomført med bestått karakter.

  1. Dreiing i leire 15 stp.
  2. Forming i leire i et etnologisk perspektiv 10 stp.
  3. Kunst og formkultur - historisk overblikk 10 stp.
  4. Leire i et samtidsperspektiv 10 stp.
  5. Skulpturale formuttrykk i leire 15 stp.

Arbeids- og læringsformer

Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning i verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner. Studentene må følge den obligatoriske forelesningsrekke i Vitenskapsteori som blir et passeringspunkt i studiet.

Forholdet mellom teori/praksis

3 uker av studieåret er avsatt til pedagogisk praksis knyttet til undervisning innenfor formgiving i grunnskolen eller bedrift.

Vurderingsformer

Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle emnene skal leveres inn som mappebesvarelser og vurderes med karakterer. Forelesningsrekker, seminarer, innføringer og vurderinger betraktes innenfor regelen om 80 % oppmøteplikt.

Eksamen

Hvert emne regnes som selvstendige moduler som blir vurdert hver for seg ut fra mappeinnlevering med utstilling av produkter.

Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Karakterene på hver av de 5 modulene blir ført på vitnemålet.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010