747 Formgiving, kunst og håndverk, nettbasert, master

Innledning

Studieplan for Masterstudium i f ormgiving, kunst og håndverk, nettbasert med samlinger er en videreføring og videreutvikling av Rammeplan for hovedfag i forming av 1976 og høgskolens tidligere fag- og studieplaner for hovedfagsstudiet i forming. Masterstudium i formgiving, kunst og håndverk leder fram til mastergrad i formgiving, kunst og håndverk.

Studieplanen er ramme for et masterstudium som sikter mot undervisningsstillinger, og veiledningsfunksjoner innenfor formkultur og kunstformidling. Studiet kvalifiserer for FoU-arbeid og egen skapende/kunstnerisk virksomhet der det er behov for praktisk, estetisk og pedagogisk kunnskap på høgt nivå. Masterstudiet danner grunnlag for dr. gradsstudier.

Masterstudiet karakteriseres ved skapende og utøvende virksomhet innenfor fagfeltet, fagteori og didaktikk. Det forutsetter en systematisk og forskningspreget tilnærming både i studiets generelle del og i masteroppgaven. Masterstudiet utgjør 120 studiepoeng som fordeles likt mellom en generell del og masteroppgaven.

Emne: Generell del inneholder tre moduler: Estetisk og skapende område, Pedagogisk og didaktisk område og Vitenskapsteoretisk og metodologisk område. Hensikten er å gi innsikt i det særmerkte ved hvert område, å kunne se sammenhenger mellom dem og å kunne anvende dem integrert. Siktemålet er både å sørge for en viss felles bakgrunn hos studentene og å legge til rette for en allsidig faglig forståelse. Emne: Generell del er en forberedelse til og en forutsetning for å kunne gjennomføre masteroppgaven.

Emne: Masteroppgave er et individuelt selvstendig arbeid. Det selvstendige studiet kjennetegnes ved at problemstillingen studenten arbeider med, skal integrere teori og skapende/utøvende virksomhet. Masteroppgaven skal omfatte en didaktisk problematikk og være et FoU-arbeid. Det er problemstillingen som avgjør om tyngdepunktet i oppgaven er av teoretisk eller skapende/utøvende art. Denne tosidigheten tydeliggjør at masterstudiet både er et studium i og om formgiving, kunst og håndverk.

Samlet sett betyr dette at studiet er med på å utvikle og bygge opp under kunnskap som fremmer profesjonskompetanse innenfor ”making professions” som knyttes til utøvende arbeid hos kunstnere, designere, arkitekter, og fagdidaktikere/lærere med tilhørende fagteori og fagkritikk.

Målgruppe og opptakskrav

Opptakskrav: Opptaket bygger på fullført

Bacholorgrad, cand.mag-grad eller tidligere lærerutdanning (førskole-, allmenn- eller faglærerutdanning) med:

  • minimum 60 studiepoengs fordypning i forming/formgivingsfag, kunst og håndverkmed karakteren C eller bedre
  • søkere uten godkjent lærerutdanning må ha fullført praktisk pedagogisk utdanning

Ved opptak blir det lagt vekt på utdanning, erfaring med skapende/utøvende arbeid og undervisningserfaring.

Mål for studieprogrammet

Studentene skal:

  • ha tilegnet seg faglig forståelse for formgiving, kunst og håndverk gjennom skapende og utøvende arbeid, og ha innsikt i kunstfaglig teori
  • ha tilegnet seg innsikt i pedagogiske og didaktiske grunnlagsproblem, kunne se fagfeltet i kulturell sammenheng og samfunnsmessig perspektiv, og kunne begrunne og videreutvikle aktuelle pedagogiske oppgaver i fagfeltet
  • ha tilegnet seg innsikt i vitenskapsteori og erfaringer med metoder til å problematisere, analysere og systematisere erfaringer, dessuten kunne dokumentere denne viten skriftlig, gjennom formgivingsprosesser og produkt, og kritisk refleksjon i forhold til eget og andres forskningsarbeid.

Videre studiemuligheter

Dr.grad

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emneoversikt
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
 
60MASTGN Generell del - master i formgiving,
kunst og håndverk, nettbasert/samlinger
60,00 O
60MASTON Masteroppgave, nettbasert/samlinger 60,00 O
Sum:
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet har hovedbase på nettet. Studentene har kontakt med HiT fra sin enkelte hjemmebase over det digitale klasserommet på Fronter. I tillegg kommer inntil 3 samlinger hvert semester. Den første samlingen hvert studieår er lagt tidlig i august.

Innholdet i studiet er organisert i Emne: Generell del (første, andre og tredje semester) og Emne: Masteroppgave (fjerde, femte og sjette semester) som utgjør to likeverdige komponenter.

EMNE: GENERELL DEL (60 studiepoeng)

Generell del gjennomføres første, andre og tredje semester og består av tre moduler. Disse er:

  • Modul 1: Estetisk og skapende område (30 studiepoeng)
  • Modul 2: Pedagogisk og didaktisk område (12 studiepoeng)
  • Modul 3: Vitenskapsteoretisk og metodologisk område (18 studiepoeng)

Estetisk og skapende område er kjerneområdet i studiet. Det suppleres med Pedagogisk og didaktiske område, som setter formgiving, kunst og håndverk inn i en prinsipiell, samfunnsmessig og kulturell sammenheng, der mål, innhold, arbeidsformer og vurdering drøftes. Vitenskapsteoretisk og metodologisk område er et redskap til å reflektere kritisk over, og selv utføre forsknings- og utviklingsarbeid. I innholdsbeskrivelsen behandles disse hver for seg, men de organiseres slik at de dels studeres separat, dels ses de i sammenheng med hverandre og/eller integreres.

EMNE: MASTEROPPGAVE (60 studiepoeng)

Masteroppgaven gjennomføres fjerde, femte og sjette semester. Den er et individuelt, selvstendig arbeid som skal gi ny kunnskap og erkjennelse, og som i omfang svarer til omlag halvdelen av studiet. Oppgaven karakteriseres av at forskningsprosessen foregår gjennom estetisk skapende og utøvende arbeid, kunstfaglig teori og pedagogikk/didaktikk, der den valgte problemstillingen styrer arbeidsprosessen. Oppgaven skal utgjøre en helhet der det estetiske og skapende arbeidet og refleksjon utfyller hverandre. En didaktisk komponent inngår i oppgaven dersom ikke hele oppgaven har et didaktisk perspektiv.

Arbeids- og læringsformer

Masterstudiet er basert på individuelle studier, gruppebaserte studier og videomediert veiledning via internett (bruk av synkron kommunikasjon, webkamera og headset) som kombineres med inntil 3 campussamlinger pr. semester. Både praktiske og teoretiske studieformer vektlegges. Studiet forutsetter en selvstendig og systematisk arbeidsform. Utenlandsopphold kan inngå i masteroppgaven. Et slikt opphold forutsetter godkjenning knyttet til oppgavens prosjektbeskrivelse.

Den enkelte student er selv ansvarlig for å skaffe og vedlikeholde tilfredstillende nettoppkopling (bredbånd), maskinvare (PC, headset og webkamera) og programvare. En oppdatert liste over tekniske minstekrav sendes ut i god tid før studiestart. Høgskolen kan gi support angående kommunikasjonsprogramvaren. Dette er et supplement til annen teknisk support fra bredbåndsleverandører etc. som den enkelte student må organisere selv.

Den enkelte student er også selv ansvarlig for å ha (tilgang til) egnede verkstedsfasiliteter tilgjengelig til det estetisk skapende arbeidet. Dette gjelder både generell del og masteroppgaven.

Vurderingsformer

Delvurdering underveis:

I Emnet Generell del skal det løses oppgaver underveis. Delvurderinger knyttet til disse forutsettes vurdert til Bestått av faglærer(e) før kandidaten kan gå opp til sluttprøver. For nærmere beskrivelser: Se Emnet Generell del.

Sluttvurderinger:

I Emne: Generell del skal det løses oppgaver som sluttprøver med graderte karakterer. Det forutsettes at sluttprøvene er gjennomført før oppstart av masteroppgaven. For nærmere beskrivelser: Se Emnet Generell del.

Emne: Masteroppgave har masteroppgave som sluttprøve. For nærmere beskrivelser: Se Emne: Masteroppgave.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ella Melbye <nospamSPAMFILTER@ez.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 25.05.2011