Teoretisk og metodisk fordypning 1307

Læringsmål

Emnet skal gi en fordypning i teorier som tematiserer relasjonene mellom kropp, samfunn og kunnskap. Det skal gi oversikt over det kroppssosiologiske problemfeltet, som omfatter både historiske og strukturelle dimensjoner, og som vedrører kroppen både i substansiell og kommunikativ forstand. I tillegg til innsikt i sentrale teoritradisjoner på området skal emnet gi opplæring og ferdighetstrening i relevante tilnærmingsmåter, metoder og teknikker som er aktuelle for å skrive en masteravhandling. Det blir lagt vekt på å utvikle en kritisk forståelse av relasjonene mellom teoretisk grunnlag og metodisk fremgangsmåte innen empirisk forskning. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som er nødvendig for å forstå, utføre og kritisk vurdere egen forskning innen temaområdet og på det nivå som arbeidet med en masteravhandling krever.

Innhold

Del 1. Forskningsteori

Temaet menneskets kroppslighet aktualiserer et svært vidt og sammensatt problemfelt, som griper dypt inn i så vel de filosofiske grunnspørsmålene som i et mangfold av spesialdisipliner innen naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humaniora. Følgende teoretiske perspektiver i ulike forskningstradisjoner er inkludert:

  • Hva menes med sjel, kropp og bevissthet
  • Kroppen som utgangspunkt for opplevelser og læring.
  • Kunnskap i handling og i refleksiv tenkning
  • Kroppen som evolusjonsprodukt og den sosiokulturelt formede kroppen
  • Kroppen som erfaring, betydningsbærer og som kommunikasjon
  • Den kjønnete kroppen.
  • Kroppens prosessualitet og mangetydighet.
  • Møte mellom individet og samfunnets kroppsinstitusjoner, for eksempel kroppsøving, friluftsliv, idrett.
  • Kropp og helse i et samfunnsperspektiv

Del 2. Metode

Studentene skal velge to av fire forelesingsrekker for følgende metodeemner:

* Observasjon, feltarbeid og intervju

* Kvantitative metoder, måling og statistikk

* Eksperimentell metode og intervensjonsstudier

* Dokument-, bilde- og diskursanalyse

Organisering

Ca 30 forelesningsbolker á 4 timer i høstsemesteret. Deler av undervisningen vil bli lagt opp som feltseminar og litteraturseminar. 75 % obligatorisk oppmøte.

Vurderingsformer

Essay. Graderte karakterer, ekstern sensur.

75 % obligatorisk fremmøte for å godkjent eksamen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 02.04.2011