Kultur og ledelse / Kultur og leiing, Modul I 3489
Læringsutbytte
- Kunnskap om mål, rammer og oppgaver for norsk kulturliv
- Kunnskap om kunst- og kultur som politisk, sosialt og estetisk fenomen
- Kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger i norsk kulturpolitikk
- Kunnskap om kulturforvaltningens oppbygning, lokalt, regionalt og nasjonalt
- Kunnskap om forholdet mellom kulturpolitikk og andre politikkområder
- Kunnskap om kulturens rolle i økonomien og økonomiens rolle i kulturen
- Kunnskap om markedsføring, sponsing og prosjekt- og økonomistyring
Læringsmål
Emnet utgjør Modul I av videreutdanningen Kultur og Ledelse. Mål for Modul I er å gi studentene kunnskap om mål, rammer og oppgaver for norsk kulturliv, forståelse av kunst og kultur som politisk, sosialt og estetisk fenomen og gi en innføring i norsk kulturpolitikk. Emnet vil også gi studentene kjennskap til prosjekt, markedsføring, sponsing og økonomi knyttet til kultur.
Innhold
- Overordnede mål, rammer og oppgaver for norsk kulturliv
- Kunst- og kultur som politisk, sosialt og estetisk fenomen
- Kulturpolitikk
- Lokalt kunst- og kulturliv
- Kunst- og kulturforvaltning
- Økonomistyring, prosjekt, sponsing og markedsføring
Organisering
Emnet er lagt til rette slik at det lar seg kombinere med fulltidsarbeid. Emnegjennomgangen er basert på en kombinasjon av undervisning, selvstudium og løsning av oppgaver. Kjernen i undervisningen er to ukesamlinger pr. semester. E-læringssystemet Fronter vil være et hjelpemiddel i undervisninga. Det er derfor en forutsetning at studentene har tilgang til internett og e-post.
Vurderingsformer
I høstsemesteret en skriftlig gruppeoppgave som teller 20%. I vårsemesteret en 5 timers individuell eksamen i pensumrelatert teori som teller 20%. Avsluttende skriftlig individuell oppgave som teller 60%. Vurdering med graderte karakterer, A (best) til E for oppnådde læringsmål, og F når læringsmål ikke er oppnådd. Studentene må stå på alle oppgaver for å få
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ralph Ingemar Stålberg <Ralph.StalbergSPAMFILTER@hit.no>,Geir Grothen <geir.grothenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Eline Flesjø - 08.03.2011