Modernitet og kulturkritikk 3358
Læringsutbytte
- Kunnskap om sentrale idéstrømninger gjennom moderniteten, slik de kommer uttrykk innenfor bl.a. filosofiske, vitenskapelige og estetiske kontekster
- Kunnskap om sentrale, idébærende tekster fra moderniteten, med særlig kjennskap til enkelttekster som inneholder kulturkritiske perspektiver
- Kjennskap til personer fra 1800-tallet frem til i dag med stor idéhistorisk betydning
- Evne til å kunne kunne fortolke idémateriale fra moderniteten som en viktig kilde til våre egne tenke- og uttrykksmåter
Læringsmål
Kurset har som mål å gi studentene en innføring i sentrale idébrytninger som har medvirket til å forme Vestens intellektuelle og kulturelle liv siden 1800-tallet. Særlig vil det bli lagt vekt på den kritiske refleksjonen over egen samtid som finner sted bl.a. innen deler av filosofien, vitenskapene og kunsten.
Innhold
Emnet behandler sentrale idéstrømninger og diskusjoner gjennom moderniteten, en periode som man i dette emnet gir en kronologisk avgrensning ved å gå tilbake til midten av 1800-tallet. Det legges særligt vekt på den selvrefleksive retningen som mye av ideproduksjonen har hatt gjennom moderniteten. Denne selvrefleksive tendensen nedfeller seg i ulike typer kulturkritiske uttrykk innenfor bl.a. filosofiske, vitenskapelige og estetiske kontekster, og det er dette kulturkritiske momenet i moderniteten som vies særlig oppmerksomhet i emnet. Det vil kunne variere fra år til år hvilke tekster og kontekster som vektlegges.
Organisering
Forelesning seks timer pr. uke i siste halvdel av vårsemesteret. Det vil benyttes multimedie-innslag (film, musikk, bilder) når det er pedagogisk relevant.
Vurderingsformer
Midtprøve som teller 40% av samlet karakter. Avsluttende skriftlig eksamen teller 60%. Både midt- og sluttprøve må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Det gis graderte karakterer fra A til F, hvor E er dårligste ståkarakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Otto M. Christensen <otto.christensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 02.04.2011