Opplysningstiden 3356

Læringsutbytte

  • Kunnskap om sentrale idéstrømninger gjennom opplysningstiden, slik de kommer uttrykk innenfor filosofiske, politiske, religiøse og estetiske kontekster
  • Kjennskap til sentrale, idébærende tekster fra opplysningstiden
  • Kjennskap til personer fra opplysningstiden med stor idéhistorisk betydning
  • Evne til å kunne kunne fortolke materiale fra opplysningstiden både som uttrykk for sin samtid og som historiske kilder til våre egne tenke- og uttrykksmåter

Læringsmål

Studentene skal oppnå innsikt i sentrale idéstrømninger gjennom opplysningstiden. Ved å tilegne seg kunnskap om idébærende tekster og uttrykk fra ulike idémessige kontekster i opplysningstiden, skal studentene dessuten få en bedre forståelse av sentrale idéer i samtiden.

Innhold

Pensum er i hovedsak hentet fra idéstrømninger som er virksomme innen det fransk-, engelsk- og tyskspråklige området på 1700-tallet, frem mot og rett i etterkant av den franske revolusjonen i 1789. Enkelte tekster fra 1600-tallet som foregriper opplysningsidealene inngår også på pensum. Man vil studere materiale fra politiske, religiøse, filosofiske og estetiske kontekster, idet man synliggjør sammenhenger innad i hver enkelt kontekst og mellom de ulike kontekstene.Pensum er satt sammen av originaltekster og sekundærlitteratur. Hovedvekten legges på originaltekster. De fleste tekstene er på engelsk.

Organisering

Forelesninger seks timer pr. uke i første halvdel av vårsemesteret.

Vurderingsformer

Midtprøve som teller 40% av samlet karakter. Avsluttende skriftlig eksamen teller 60%. Både midt- og sluttprøve må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Det gis graderte karakterer fra A til F, hvor E er dårligste ståkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Otto M. Christensen <otto.christensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 02.04.2011