Informasjonsbehandling 6003

Læringsutbytte

Emnet skal gi et teoretisk og praktisk grunnlag for effektiv bruk av datamaskiner og elektronisk lagret informasjon både i studiet og på den framtidige arbeidsplassen.

Læringsmål

Praktiske ferdigheter:

  • Hvordan være effektiv ved datamaskinen?,
  • Stiler og maler i tekstbehandling,
  • Grunnleggende bruk av tegning og presentasjonsverktøy,
  • Bygging av modeller i regneark ved hjelp av formler og funksjoner.

Teoretisk forståelse av:

  • oppbygging av maskinvare og nettverk,
  • historiske og andre forutsetninger for dagens teknologi,
  • samfunnsmessige konsekvenser av teknologien,
  • etiske og juridiske dilemmaer knyttet til utnyttelse av elektronisk informasjon,
  • datasikkerhetsspørsmål og -metodologi.
  • forutsetninger teknologien representerer for dagens elektroniske forretningsmodeller.

Innhold

Temaer i det teoretiske stoffet er:

  • Datamaskiner og operativsystemer, oppbygning og virkemåte.
  • Nettverkstyper, internett og samhandling.
  • Lovverk og elektronisk informasjonsbehandling.
  • Etikk og informasjonsbehandling.
  • Nettverk og datasikkerhet.
  • Forutsetninger for elektroniske forretningsmodeller.

Temaer i det praktisk orienterte stoffet:

  • Bruk av stiler og maler i lange dokumenter.
  • Hvordan lage gode presentasjoner?
  • Grunnleggende om regneark, formler og funksjoner.
  • Bruk av logiske funksjoner
  • Hvordan bygge opp diagrammer?
  • Representasjon av tid i regneark
  • Bruk av regneark for økonomisk analyse.
  • Større og mindre regnearksmodeller med praktiske eksempler.

Organisering

  • Studieemnet egner seg godt for dem som ønsker å følge emnet som fjernstudenter. Stor vekt på bruk av høgskolens e-læringssystem. Så godt som alt materiale blir lagt ut elektronisk her.
  • Lærerstyrt tid: 4-6 timer forelesning/øvinger/veiledning pr uke i høstsemesteret. Emnet blir samordnet med emne 6064 Informasjonsbehandling (10 studiepoeng).
  • Studentens selvstyrte tid: arbeid med ukens teoretiske tema, øving med egen datamaskin, gruppearbeid med kollokvieoppgaver og innleveringsoppgaver.
  • Faglærer legger til rette for høy grad av samhandling med andre studenter i form av kollokviegrupper, både på nett og studiested.
  • Ukentlige frivillige kollokvieoppgaver blir lagt ut sammen med forelesningsnotater.
  • Et antall obligatoriske skriftlige fordypningsoppgaver. (Blir oppgitt ved studiestart) Både disse og kollokvieoppgavene er tenkt som eksamenstrening og løses fortrinnsvis gruppebasert.

Vurderingsformer

Skriftlig sluttprøve, 4 timer. De obligatoriske fordypningsoppgavene som er nevnt over blir vurdert godkjent eller ikke godkjent. Fordypningsoppgavene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hans Petter Høie <Hans.P.HoieSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 17.01.2011