Kunst og håndverk 1 - Håndverk,design og arkitektur 5-10 K&H 502

Læringsutbytte

Studenten

•har kunnskap om arkitektur- og designhistorie
•har kunnskap om hvordan klima, kultur og samfunnsforhold påvirker konstruksjon, valg av materialer, form, uttrykk og symbolfunksjon
•har fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og kunne tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev
Ferdigheter

Studenten

•kan utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
•kan eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med arkitektur og design
•kan bruke 3 D programmer, presentasjonsprogrammer og blogg i skapende arbeid
•kan organisere enkle utstillinger, lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
•kan planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitalt verktøy og enkle håndverksteknikker
•kan bygge og teste bærende konstruksjoner i ulike materialer
•kan gjennomføre gjenbruk i praksis ved å planlegge, lage modell av og om mulig bygge en bygning ( lekehyttehytte en hytte i et tre, en snøhytte, en skulptural form)
•kan organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om læringsrommet for skolefaget kunst og håndverk
•planlegge og lage enkle bruksgjenstander
•bruke ulike sammenføyingsteknikker i harde og myke materialer
•bruke enkle hensiktsmessige håndverktøy i arbeid med ulike materialer
•beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
•lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk
Generell kompetanse

Studenten

•kan bruke kulturelle forskjeller i elevgruppa som ressurs i arbeidet med kunst og håndverk, og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
•kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
•kan bruke Kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid, som kulturfestivaler/musikal o.l., og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
•kan beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger
•kan vurdere funksjonell innredning av rom, stil og smak og visualisere eventuelt å realisere egne løsninger
•vurdere design og industriell produksjon av kjente bruksgjenstander fra hverdagen og gjennomføre enkle forbrukertester
•skape produkter og drøfte moter, pris og kvalitet i et forbruksperspektiv
•samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk
•beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping
•virke som konsulenter for vedlikehold og utsmykking av skolenes ulike læringsrom (uterommet, korridorer, møtesteder)

Læringsmål

I dette emne vektlegges innlæring av

•kunnskaper, ferdigheter og generelle kunnskaper om det fysiske nærmiljøet. Fokus blir rettet mot hvordan kunnskaper om bygningskulturens inne og uterom kan påvirke vår hverdag. Tegning, animasjoner, laging av modeller, formgiving og bygging danner grunnlaget for å utvikle forestillingsevnen av 3 dimensjonale rom.
•formgiving av gjenstander. Her videreføres håndverkstradisjoner fra sløyd og håndarbeid. Design omfatter både arbeid direkte i materialer og arbeid med skisser og modeller. Utforming av ideer, arbeidstegninger, produkter og bruksformer står sentralt. Kjennskap til materialer, problemløsning og produksjon kan danne grunnlag for innovasjon og entreprenørskap.
•Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Innhold

Emnet gir en innføring i håndverk, design og arkitektur. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 1. – 7. trinn i grunnskolen. Fagdidaktikk er en integrert del av arbeidet i faget og tar for seg organisert læring i Kunst og håndverk, fagets historiske utvikling, relevans og legitimering som allmenndannende fag i skolen.

Studenten skal arbeide med praktisk, skapende prosesser for å bli en god veileder for elevene, og kunne bruke ulike vurderingsformer som bidrar til elevenes læring.

Organisering

Emnet organiseres som nettbasert studium med fast tid for undervisning og veiledning. Det er en samling som strekker seg 4-5 dager i Notodden.

Emnet kan også organiseres som et studium knyttet til Høgskolens campus på Notodden. Også studenter som følger det nettbaserte studiumet kan benytte høgskolens lokaler.

Emnet gir en innføring i kunst, kultur og visuell kommunikasjon. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 1. – 7. trinn i grunnskolen. Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.

Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.

Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 24.03.2011