Kunst og håndverk 1 Skulptur og bildearbeid, visuell kommunikasjon og innovasjon K&H 501
Læringsutbytte
Studenten skal
- ha grunnleggende kunnskaper om og erfaringer med bruk av utvalgte materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler knyttet til arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
- kunne bruke nærmiljøet og lokal kultur som utgangspunkt for opplevelser for det skapende arbeidet i arbeid med analoge og digitale bilder
- kunne vurdere kvalitet, egnethet og bruk av ulike materialer i arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
- ha grunnleggende kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i norsk bildekunst i nyere tid og erfaringer med å beskriv, analysere og tolke ulike bildeuttrykk
- kunne dokumentere en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette som refleksjonsgrunnlag i den fagdidaktiske kompetansen
- kunne utnytte emnets muligheter for gjenbruk og bærekraftig utvikling
- kunne planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form og innhold i enkle analoge og digitale utstillinger og andre bildepresentasjoner innenfor emnet
- ha grunnleggende kunnskap om hovedtrekkene i fagets historiske utvikling, om sentrale teorier knyttet til barns todimensjonale formspråkutvikling, om barnekulturens visuelle ytringsformer, fantasi, kreativitet og estetiske opplevelse
- kunne planlegge og gjennomføre undervisnig, vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk og kunne benytte fagkompetansen i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid
- ha kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av bilder i undervisningen
- kunne velge materialer, vedlikeholde enkle verktøy og kjenne til aktuelle sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
- ha grunnleggende kunnskaper om og erfaringer med entreprenørskap og innovajon satt inn i en bildefaglig sammenheng
Læringsmål
I dette emne er praktisk skapende arbeid med form og digitale bildemedier vektlagt. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid med bilde og skulptur. Det skal arbeides med kreativ bruk av nye medier som f. eks. blogg som kommunikasjonsverktøy. Formstudier og forming i hensiktsmessige materialer blir vektlagt. Dette skal knyttes til ulike uttrykksformer innenfor det 2 og 3 dimensjonal biliedområdet og inkludere tegning, fargerbruk/maling, skulptur og grafikk. Studiet skal ha en teoretisk forankring der veksling mellom skapende virksomhet og teoristoff gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer i billedkunst.
Innhold
Kunst, kultur og visuell kommunikasjon og innovasjon 15 stp
Emnet deles i tre deler, hver på 5 studiepoeng.
Del 1: Kunstorientering, skulptur og bildearbeid i utvalgte materialer og teknikker.
Del 2: Grafisk design og visuell kommunikasjon
Del 3: Innovasjon og entreprenørskap i kunst og håndverk
Organisering
Emnet organiseres som et studium knyttet til Høgskolens campus på Notodden.
Emnet gir en innføring i kunst, kultur og visuell kommunikasjon. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 5.-10. trinn i grunnskolen. Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.
Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.
Mappeoppgaver
Studiearbeidet struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av lærerteamet. For hver oppgave er det definert læringsmål som korresponderer med innhold i det aktuelle delemne og arbeidsområde. Mappeoppgavene formidler studiets forventninger til studentene om en aktiv og jevn innsats gjennom studieåret. Mappeoppgavene vil synliggjøre progresjon og struktur i studiet. Oppgaver som gis tidlig i studiet, skal bygge opp basisferdigheter og gi forutsetninger for å løse stadig mer komplekse oppgaver.
Gjennom arbeid med mappeoppgavene underveis i studiet får studenten veiledning og tilbakemelding på fremlagt arbeid, utstillinger og presentasjoner, skisser, studier og skriftlige refleksjoner. I mappene dokumenteres studentens arbeidsprosess, resultat og refleksjon gjennom skriftlige og praktiske arbeider, og slik bygger studentene etter hvert opp et bevisst forhold til sin egen utviklings- og læringsprosess innenfor fagfeltet.
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 24.03.2011