Kunst og håndverk 2 - Skulptur og bildearbeid, visuell kommunikasjon og innovasjon K&H 503

Læringsutbytte

Studenten skal

  • ha kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og estetiske virkemidler, både analoge og digitale, knyttet til allsidig arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
  • kunne bruke internasjonal kunst og kultur som utgangspunkt for opplevelser knyttet til skapende arbeid, og vurdere kvalitet, egnethet og bruk av utlike virkemidler, både analoge og digitale, med ulike bildesjangre
  • ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i internasjonal bildekunst i nyere tid og erfaringer med å beskrive, analysere og tolke ulike uttrykk på området
  • kunne dokumentere en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette som refleksjonsgrunnlag i videreutvikling av den fagdidaktiske kompetansen
  • ha allsidige erfaringer med å planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form, innhold og formidlingsstil i fysiske og digitale presentasjoner og utstillinger
  • ha kunnskap om sentrale teorier knyttet barnekulturens visuelle ytringsformer i et flerkulturelt mediesamfunn
  • kunne velge materialer, vedlikeholde verktøy og kjenne til aktuelle sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
  • kunne bruke kunnskaper om og erfaringer med entreprenørskap og innovajon som utgangspunkt for studentbedriftprosjekt

Læringsmål

I dette emne er praktisk skapende arbeid med form og digitale bildemedier vektlagt. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid med bilde og skulptur. Det skal arbeides med kreativ bruk av nye medier som f. eks. blogg som kommunikasjonsverktøy. Formstudier og forming i hensiktsmessige materialer blir vektlagt. Dette skal knyttes til ulike uttrykksformer innenfor det 2 og 3 dimensjonal biliedområdet og inkludere tegning, fargerbruk/maling, skulptur og grafikk. Studiet skal ha en teoretisk forankring der veksling mellom skapende virksomhet og teoristoff gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer i billedkunst.

Innhold

I dette emne er praktisk skapende arbeid med form og digitale bildemedier vektlagt. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid med bilde og skulptur. Det skal arbeides med kreativ bruk av nye medier som f. eks. blogg som kommunikasjonsverktøy. Formstudier og forming i hensiktsmessige materialer blir vektlagt. Dette skal knyttes til ulike uttrykksformer innenfor det 2 og 3 dimensjonal biliedområdet og inkludere tegning, fargerbruk/maling, skulptur og grafikk. Studiet skal ha en teoretisk forankring der veksling mellom skapende virksomhet og teoristoff gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer i billedkunst.

Bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon deles i tre deler. Del 1 Bildearbeid og kunstorientering, Del 2 Grafisk design og visuell kommunikasjon og Del 3 Bilder, entreprenørskap og innovasjon

Organisering

Emnet organiseres som nettbasert studium med fast tid for undervisning og veiledning. Det er en samling som strekker seg 4-5 dager i Notodden.

Studenter som følger det nettbaserte studiumet kan benytte høgskolens lokaler.

Emnet gir en innføring i kunst, kultur og visuell kommunikasjon. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 1. – 7. trinn i grunnskolen. Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.

Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.

Mappeoppgaver

Studiearbeidet struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av lærerteamet. For hver oppgave er det definert læringsmål som korresponderer med innhold i det aktuelle delemne og arbeidsområde. Mappeoppgavene formidler studiets forventninger til studentene om en aktiv og jevn innsats gjennom studieåret. Mappeoppgavene vil synliggjøre progresjon og struktur i studiet. Oppgaver som gis tidlig i studiet, skal bygge opp basisferdigheter og gi forutsetninger for å løse stadig mer komplekse oppgaver.

Gjennom arbeid med mappeoppgavene underveis i studiet får studenten veiledning og tilbakemelding på fremlagt arbeid, utstillinger og presentasjoner, skisser, studier og skriftlige refleksjoner. I mappene dokumenteres studentens arbeidsprosess, resultat og refleksjon gjennom skriftlige og praktiske arbeider, og slik bygger studentene etter hvert opp et bevisst forhold til sin egen utviklings- og læringsprosess innenfor fagfeltet.

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 14.08.2011