Drama 10FPDRA

Læringsmål

Faglig

Studenten skal reflektere faglig over tilegnet kunnskap om

  • dramafagets egenart og dets forankring i teaterkunst og pedagogikk
  • dramatiske uttrykksformer aktuelle i barnehagen
  • barns egen dramatiske lek
  • læring gjennom dramatisk lek og drama
  • teater for barn

Didaktisk

Studenten skal reflektere didaktisk over tilegnet kunnskap om

  • drama i Rammeplan for barnehagen/R06
  • pedagogens tilrettelegging av og inspirasjon til barns dramatiske lek
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av dramapedagogisk arbeid i barnehage

Innhold

Studiet i drama omfatter følgende tre hovedområder
  1. Dramafaglig egenutvikling
  2. Barns dramatiske lek
  3. Dramapedagogisk arbeid
1) Dramafaglig egenutvikling

Drama er et praktisk og estetisk fag hvor dramatiske uttrykksformer utprøves på eget nivå. For at faget skal kunne benyttes i en fagdidaktisk ramme, må egne opplevelser sees i sammenheng med teori som tar utgangspunkt i fagets to grunnpilarer: pedagogikk og teater.

Studentenes dramafaglige utvikling vil bli stimulert gjennom følgende teoretiske emner og dramatiske uttrykksformer:

Teoretiske emner
  • Forholdet lek - drama - teater
  • Teaterets grunnelementer og virkemidler
  • Barns dramatiske lek
  • Drama og estetisk opplæring
  • Dramapedagogiske retninger
Dramatiske uttrykksformer
  • Arbeid med stemme-og bevegelsesuttrykk
  • Improvisasjon
  • Mime
  • Dramatisering med barn
  • Tablå
  • Dramaforløp/stasjonslek
  • Muntlig formidling - fortellertradisjon
  • Teater for barn, f.eks gjenstandsteater/skyggeteater
2) Barns dramatiske lek
  • Observasjon av barns lek og annen dramatisk virksomhet
  • Lek som utgangspunkt for dramatisk arbeid
3) Dramapedagogisk arbeid
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av dramapedagogisk arbeid i barnehagen
  • Lek, drama og teater med barn som har ulike forutsetninger og ulik kulturell bakgrunn
  • Drama i tverr- og flerfaglig sammenheng
  • Drama for 0-3 åringer

Organisering

Dramafaget er et kunstfag, og dramafaglig kompetanse kan bare utvikles i samspill med andre mennesker. Arbeidet med faget organiseres derfor i grupper av varierende størrelse.

Arbeidsformene i faget vil veksle mellom praktiske dramaaktiviteter, forelesninger og gruppearbeid.

Studentene skal i løpet av studieåret se 1-2 teaterforestillinger for barn. Det skrives teaterlogg til en av disse.

Studiet organiseres slik at praktisk arbeid, teori og fagdidaktiske overveielser blir ivaretatt på en helhetlig måte. Oppmerksomheten rettes mot opplevelse, refleksjon og metodiske overveielser. Drøftinger vil være sentralt innenfor alle arbeidsformene for å utvikle reflekterte holdninger.

Den praktiske undervisningen i drama er obligatorisk og er i stor grad prosessorientert. Manglende tilstedeværelse må kompenseres med andre oppgaver etter avtale med faglærer.

Store deler av fagets teoristoff må studentene tilegne seg ved selvstudium, individuelt og i gruppe.

Deler av studiet organiseres gjennom høgskolens tilknytning til Fronter på internett.

Nettbaserte studier organiseres i intensive bolker. Oppgaver og kontakt med studenter i mellomperiodene foregår i hovedsak via nett.

Drama i samarbeid med andre fag

Drama inngår i et praksisprosjekt i samarbeid med øvrige fag i første semester.

Andre arbeider av tverrfaglig eller flerfaglig art kan være teater for barn, figurteater, dramatisering, muntlig formidling.

Dette arbeidet dokumenteres gjennom framføring og evt. en skriftlig rapport.

Vitenskapsteori og metode inngår i studiet i samarbeid med øvrige fag. (Jf Profesjonssøylen)

Praksis

Med utgangspunkt i helhetstenkning bør studentene i praksisperioden gjøre erfaringer med hvordan dramapedagogisk arbeid kan integreres i det daglige arbeid i barnehagen og i henhold til R06.

Gjennom praksis bør studentene kartlegge, observere og analysere dramatisk lek. I løpet av studiet bør studentene få anledning til å planlegge, gjennomføre og vurdere et dramapedagogisk opplegg. Faglærer gir relevant veiledning i forhold til praksis og annet arbeid i praksisbarnehagene.

Vurderingsformer

Mappevurdering

Teaterlogg til opplevelse av en teaterforestilling for barn (bestått/ikke bestått)

Praksisfortelling til praksis 2. semester (bestått/ikke bestått)

Avsluttende vurdering

A) Praktisk didaktisk gruppeoppgave i drama, 60 % (Det er rom for individuell justering av karakteren)

B) Individuell, skriftlig teoretisk hjemmeoppgave, 40%

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Drama hjemmeside

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>,Jan Ragnar Setsaas <Jan.R.SetsaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 01.04.2011