Drama 30DRAMA
Læringsmål
Studiet skal gi studenten kompetanse i og erfaring med å bruke drama i barnehagen. Gjennom studiet skal studenten få trening i å planlegge, lede og stimulere barn i ulike aldre til estetisk samspill og dramaaktiviteter. Studenten skal kunne anvende dramafaglig kompetanse i barns møter med og opplevelser av scenekunst og kunne bidra til utvikling av barns egne estiske uttrykk. Det vektlegges at studenten gjennom studiet får muligheter til å utvikle ferdigheter i å bruke kropp og stemme i dramatisk spill og formidling. Målet er at studenten etter endt studium skal framstå som førskolepedagog med dramafaglig profil. Dette innebærer derfor også at han/hun utvikler sin evne til å reflektere over egen dramafaglig praksis.
Innhold
- Dramapedagogisk verkstedarbeid med barn
- Småbarnsdrama - drama med de yngste
- Dramatisering med barn - ulike metoder
- Fortellingsperspektiver - pedagogen og barnet
- Barnet og teaterkunsten
Bacheloroppgave (BA)
Bacheloroppgave eller utviklingsarbeid (for eksterne studenter) knyttes til praksis. Oppgava skal inneholde en fagdidaktisk problemstilling. Omfang av oppgave/utviklingsarbeid og praksissted avtales med faglærer. Studenten inngår deretter avtaler med aktuelt praksissted.
Organisering
Studiet organiseres med samlinger som er obligatoriske. Manglende tilstedeværelse må kompenseres med andre oppgaver etter avtale med faglærer.
Mellom samlingene gis det oppgaver som skal løses på Fronter via internett.
Arbeids- og læringsformer
- Lærerstyrt verkstedarbeid: oppøving i metoder og teknikker
- Seminar - deltakerstyrt
- Verkstedarbeid med ulike barnegrupper i dramaaktiviteter
- Ekskursjon/teaterbesøk/forelesning
- Spill for og med barn
Studiet søker å oppnå en veksling mellom teaterfaglig erfaring, dramapedagogisk praksis, teoretisk kunnskap og refleksjon.
Studenten skal delta i ulike former for spill og framføringer. Didaktiske problemstillinger med for- og/eller etterarbeid kan knyttes til arbeidet.
Det arrangeres obligatoriske teaterbesøk slik at studentene får innblikk i teater for barn og voksne. Studentene må derfor regne med noen utgifter til teaterbesøk/ekskursjon.
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Gjennom studiet vil studenten gjennom veiledning av lærer og medstudenter få anledning til å vurdere sin egen faglige utvikling.
For å kunne framstille seg til eksamen må studentene ha bestått studiets pålagte oppgaver og levert/gjennomført til fastsatt tid. Arbeidene utgjør passeringspunkt som vurderes til bestått/ikke bestått.
Høst (15 studiepoeng):
- Refleksjonstekst til innhold og læring på samling (Skriftlig individuell)
- Teaterkritikk knyttet til teaterbesøk/studietur ( Skriftlig individuell)
- Spill/forestilling i gruppe (Praktisk gjennomføring m/fagtekst)
Vår (15 studiepoeng- inkludert sluttvurdering):
- Bacheloroppgave knyttet til praksis.*
- Verkstedarbeid med barn (Praktisk + skriftlig i gruppe)
- Forestilling/framføring i gruppe (Eksamen i gruppe)
* Se Retningslinjer for bacheloroppgave ved førskolelærerutdanningen, Høgskolen i Telemark
Sluttvurdering
Grunnlag for avsluttende karakter i drama vil være BA-oppgave *, en praktisk- kunstnerisk komponent og en individuell muntlig prøve.
*Se eget opplegg for BA-oppgava.
Praktisk-kunstnerisk komponent
Den praktisk-kunstneriske komponenten innebærer at studentene gruppevis lager et scenisk uttrykk/forestilling som vises for sensor, faglærere, medstudenter og andre interesserte. Muntlig samtale med sensor og faglærer knyttes til framføringen.
Muntlig individuell prøve
Den muntlige prøven knyttes til praktisk kunstnerisk arbeid og/eller BA- oppgaven.
Vekting:
- Bacheloroppgaven/fagdidaktisk oppgave teller 35 %
- Praktisk-kunstnerisk komponent teller 40%
- Muntlig individuell prøve teller 25 %
Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er høyest oppnådde karakter og E er lavest ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Drama hjemmesideDet tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>,Ingvild Birkeland <Ingvild.BirkelandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 01.04.2011