Engelsk 1 - med vekt på fonetikk og grammatikk ENG 101
Læringsmål
Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige og nyttige for å undervise i engelsk i barneskolen. De skal utvikle evne til å spre språklæringsglede og faglig engasjement, og de skal selv utvikle gode språkferdigheter. Studentene skal kunne bruke engelsk som lærings-, arbeids- og formidlingsspråk og kunne legge til rette for undervisning som vil fremme elevenes språklige utvikling og innsikt i engelsktalende lands kulturer, og de skal gjøre elevene trygge på å bruke engelsk i ulike situasjoner og sammenhenger. IKT brukes aktivt i studiet, og studentene skal ha god digital kompetanse og kunne bruke dette i egen undervisning.
Innhold
Studiet er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet.
Faglig og fagdidaktisk kunnskap
Språklære
Studentene skal utvikle gode språklige ferdigheter i løpet av studiet for å bli trygge og gode rollemodeller for sine elever.
Etter endt studium skal studentene:
- Kunne uttrykke seg godt og variert både skriftlig og muntlig og være i stand til å tilpasse språket til situasjon og mottager.
- Ha et bredt ordforråd som inkluderer ord som er nyttige i daglig omgang med barn, så som ord knyttet til skole, hjem, fritid og lek.
- Kunne lese og skrive lydskrift og kunne bruke og formidle denne kunnskapen i sin egen undervisning.
- Kunne bruke uttaleordbok på en hensiktsmessig måte.
- Ha tydelig engelsk uttale, kjenne til vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk uttale, og kunne korrigere elevers uttale.
- Være fortrolige med grammatisk terminologi og kunne bruke dette for å snakke og skrive om språk og tekst.
- Vite hvilke områder innen grammatikken som skaper særlige utfordringer for elever på grunn av forskjeller mellom norsk og engelsk og kunne nyttiggjøre seg dette i egen undervisning.
Litteratur
Pensumet i litteratur består av en del fellestekster og en selvvalgt del.
Etter endt studium skal studentene:
- Kjenne til et bredt utvalg engelskspråklig litteratur i ulike sjangere med særlig vekt på barne- og ungdomslitteratur.
- Vite hvordan forskjellige typer tekster kan brukes i engelskundervisningen på barnetrinnet for å fremme språklæring og utvikle leseglede hos barn.
- Kunne utarbeide varierte oppgaver og undervisningsopplegg basert på tekster i flere sjangere.
- Kunne finne og analysere tekster som kan brukes i undervisningen.
- Ha kunnskap om språklige virkemidler og analytisk tilnærming til ulike teksttyper.
Samfunnsstudier
Studentene skal lære om kultur og samfunnsforhold i ulike engelskspråklige land med hovedvekt på USA og Canada. Det forventes at studentene holder seg orientert og oppdatert gjennom media.
Etter endt studium skal studentene:
- Vite hvilke faktorer som påvirker utviklingen og spredningen av engelsk som verdensspråk i dag.
- Kjenne til hvordan engelsk brukes i ulike sammenhenger og situasjoner.
- Kunne snakke og skrive om samfunnsliv, historie og geografi i engelskspråklige land med hovedvekt på USA og Canada.
- Kjenne til og kunne formidle til elever i barneskolen hvordan barn og voksnes hverdag arter seg i ulike engelskspråklige land med vekt på USA og Canada.
Fagdidaktikk og metodikk
Didaktiske og metodiske emner blir behandlet som en integrert del av språklære, litteratur- og samfunnsstudier.
Organisering
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er nettbasert og gis hovedsakelig i form av forelesninger og gruppearbeid på nettet i sanntid. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i rimelig tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med noe selvstudium.
En studietur til et engelsktalende land vil bli gjennomført i løpet av studiet dersom det er økonomisk mulig. De som av ulike årsaker ikke kan delta på turen, skriver en egen oppgave innen kulturkunnskap etter nærmere avtale med faglærer.
Obligatorisk arbeid
I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter svært viktig, og studentene må delta i minst 80 % av undervisningen. Studenter med for høyt fravær vil i utgangspunktet ikke kunne få avsluttende vurdering i faget.
Alle oppgaver skal leveres innen gitte frister med mindre annet er avtalt med faglærer i forkant. Dersom studenter har behov for utvidet frist i forbindelse med sykdom, skal som en hovedregel legeerklæring kunne fremvises.
Vurderingsformer
Studentene vurderes i løpet av studiet og blir gitt individuell tilbakemelding underveis.
Arbeidskrav
- Muntlig fremføring av selvvalgt barne-/ungdomsroman. Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent.
- To skriftlige innleveringsoppgaver. Disse blir gitt én felles karakter og teller 40 % av den endelige karakteren. Vurdering: Karakterskalaen A-F benyttes.
- Én skriftlig prøve i grammatikk og fonetikk (4 timer). Denne teller 60 % av den endelige karakteren. Vurdering: Karakterskalaen A-F benyttes.
Avsluttende vurdering
Alle obligatoriske oppgaver og prøver må være gjennomført og godkjent/bestått for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i faget.
Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Widar Madssen <Widar.MadssenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 16.08.2011