Engelsk 1 - med vekt på fonetikk og grammatikk ENG 501
Læringsutbytte
Studiet skal forberede studentene, faglig og didaktisk, til å undervise i engelsk på mellom- og ungdomstrinnet.
KUNNSKAP
Ved fullført studium har studenten:
- kunnskap om engelsk som verdensspråk og som lingua franca, samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land med fokus på USA og Storbritannia
- innsikt i interkulturell kommunikasjon og hvordan språk varierer ut fra kulturelle og sosiale sammenhenger
- kunnskap om grunntrekkene i engelsk grammatikk og fonetikk som grunnlag for videre formidling til og veiledning av elever med særlig vekt på språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og norsk
- kunnskap om engelskspråklig skjønnlitteratur, sjangere, virkemidler, lesestrategier, samt akademisk skriving og kritisk kildebruk
- innsikt i de grunnleggende ferdighetenes betydning for læring generelt og i engelskfaget spesielt (å uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese, å kunne regne og å kunne bruke digitale verktøy)
- kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier, vurderingsformer, metoder, strategier, læringsfremmende tilbakemeldinger, relevante nasjonale og internasjonale prøver
- solid kjennskap til gjeldende læreplanverk for engelskfaget i skolen og dets forhold til det europeiske rammeverket
- kunnskap om relevante læringsarenaer, for eksempel digital læringsarena, og forståelse for hvordan de kan utnyttes i engelskfaget til beste for elevenes læring
- kjennskap til ulike læringsmidler i engelsk som kan brukes i opplæringen på mellom- og ungdomstrinn
FERDIGHETER
Ved fullført studium kan studenten:
- bruke faget didaktisk, profesjonelt og med sikkerhet i henhold til gjeldende læreplanverk
- bruke engelsk sikkert og funksjonelt, skriftlig og muntlig, og være god språkmodell for elevene
- veilede elevene i og tilrettelegge for deres språklæring og språkutvikling
- tilpasse og variere undervisningen med tanke på de grunnleggende ferdighetene
- bidra til at elevene utvikler lese- og skriveglede og relevante læringsstrategier
- utøve profesjonell vurderingspraksis, herunder egenvurdering, underveisvurdering, sluttvurdering, vurdering med og uten karakter, og læringsfremmende tilbakemeldinger
- utnytte den kompetansen elevene allerede har innenfor engelsk språk og engelskspråklig kultur, så som film, musikk og litteratur
- velge ut og legge til rette for variert pedagogisk bruk av tekster som er tilpasset de forutsetningene elevene har. Studenten skal kunne bruke et utvalg rim, regler, sanger, eventyr og skjønnlitterære tekster for barn og unge fra engelskspråklige kulturer
- selvstendig og i samarbeid med andre, planlegge, grunngi, gjennomføre og vurdere opplæring i engelsk etter intensjonene i læreplanen og med hensyn til det språklige og kulturelle mangfoldet blant elever
- kritisk vurdere og bruke ulike læringsmidler i engelskundervisningen
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført studium kan studenten:
- tilpasse relevant fagstoff og formidle det på en didaktisk og pedagogisk hensiktsmessig måte
- reflektere over egen læring, utvikling og praksis i henhold til yrkesetiske prinsipper
- arbeide selvstendig og i samarbeid med andre med elevers læring og utvikling i engelsk
Innhold
Emnet består av tre integrerte delemner: språklære, litteratur- og kulturkunnskap og fagdidaktikk.
Gjennom arbeidet med disse delemnene skal studentene sikre seg et vekselspill av teoretisk kunnskap, faglig utvikling og didaktisk refleksjon som de kan videreutvikle og bygge på i undervisningspraksisen.
Organisering
Emnet går over to semester. Hvert semester tilsvarer 15 studiepoeng. Undervisningen legges opp dels som forelesninger, dels som seminarer. Gruppearbeid/kollokvier, presentasjoner, individuell veiledning og selvstudium er noen av arbeidsmåtene. Såframt det er økonomisk mulig, vil det bli arrangert en faglig studietur til et engelsktalende land. De som av en eller annen grunn ikke kan bli med på turen, vil etter avtale med faglærer måtte skrive en oppgave i kulturkunnskap.
Det legges vekt på at studentene skal skaffe seg innsikt i de temaene som tas opp og være i stand til å diskutere disse saklig og kritisk.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
I løpet av engelskstudiet skal alle studenter tilfredsstille følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav 1:
Første semester skal studenten ha en muntlig presentasjon av selvvalgte bok. Dette arbeidskravet er knyttet til Engelsk 501.
Arbeidskrav 2:
Andre semester skal studenten skrive om et detaljert undervisningsopplegg som prøves ut i praksis. Dette arbeidskravet er knyttet til Engelsk 502.
Arbeidskravene må være godkjent og kravene til tilstedeværelse oppfylt for at studenten skal kunne framstille seg til vurdering.
Underveis-/sluttvurdering
1.. semester:
ENG501 Engelsk 1, del 1:2 (15 stp), gradert karakter: A-F (50%)
Vurderingskombinasjonen består av to vurderingsenheter som begge må bestås for at emnet skal være bestått og gi studiepoeng
- 4 timer skriftlig eksamen i språk (fonetikk og grammatikk). Denne teller 60 % av karakteren. Vurdering: Karakter A-F.
- Mappetekster: To skriftlige arbeider som teller 40 % av karakteren. Vurdering: Karakter A–F.
2.. semester:
ENG502 Engelsk 1, del 2:2 (15 stp), gradert karakter: A-F (50%)
Vurderingskombinasjonen består av to vurderingsenheter som begge må bestås for at emnet skal være bestått og gi studiepoeng
- Mappetekster: To skriftlige arbeider som teller 40 % av karakteren. Vurdering: Karakter A–F
- Muntlig eksamen som teller 60 % av karakteren. Vurdering: Karakter A–F.
Muntlig eksamen omfatter pensum i kultur- og litteraturkunnskap. Det legges vekt på studentenes kunnskaper, språkferdigheter og evne til faglig og didaktisk refleksjon. I tillegg kan innleverte arbeider eller bokpresentasjon bli gjenstand for eksaminasjon. Når alle vurderingsenheter er bestått gis det samlet karakter i Engelsk 501 og en samlet karakter i Engelsk 502.
Gradert karakterskala A – F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Hjelpemidler til språkeksamen : ingen
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 16.08.2011