IKT i læring - Pedagogisk bruk av IKT IKT 102
Læringsmål
Studenten skal:
- kunne bidra aktivt og være ledende i IKT-utviklingen ved skolen
- ha utviklet reflekterte holdninger til hvordan bruk av digitale læringsressurser påvirker og endrer roller, innhold og arbeidsmåter i skole, barnehage og opplæring
- forstå sammenhengen mellom læringsteorier, teknologi og pedagogisk praksis
- kunne bruke digitale medier kreativt og innovativt i undervisning og fag kunne initiere og gjennomføre prosjekter innen bruk av IKT i skole, barnehage og opplæring, både som arbeidsmåte ved skole- og barnehageutvikling og som didaktisk virkemiddel
- kunne utforme og legge til rette digitale læringsressurser for ulike brukergrupper
Innhold
Emnet skal gi et allsidig grunnlag for å kunne bruke IKT som hjelpemiddel i undervisning, lek og læring. Emnet tar også opp en rekke sider ved bruk av IKT i samfunn og arbeidsliv som det er viktig for lærere å være kjent med. Deler av emnet gjennomføres som praktisk oppgavearbeid.
Etter fullført studium skal studentene:
- Ha kunnskap om og forståelse for IKT i undervisning, lek og læring
- Ha innsikt i sammenhengen mellom IKT, planverk og skole- og barnehageutvikling.
- Ha kunnskap om krav til gode digitale læringsmiljø
- Ha kjennskap til barn- og unges fritidsbruk av IKT.
- Kunne redegjøre for sammenhengen mellom utvikling av ny teknologi og samfunnsutviklingen generelt.
- Utvikle, vurdere og anvende digitale læringsressurser.
- Legge til rette praktisk for ett IKT-basert undervisningsopplegg.
- Kjenne til hovedbestemmelsene i IKT-relevante lover og forskrifter.
Organisering
Nettstudium med samlinger.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hans-Olav Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Hans Olav Oldrup Johnsen - 28.02.2011