Matematikk 1 - Modul 2. Måling, funksjoner, statistikk og sannsynlighet MAT 502
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført kurs skal studenten ha
• undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, med særlig vekt på måling, funksjoner, statistikk og sannsynlighetsregning
• kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
• kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
• undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
• kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
• kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
•innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
• kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av funksjons- og sannsynlighetsbegrepet
Ferdigheter
Etter gjennomført kurs skal studenten
•kunne planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10 forankret i forskning, teori og praksis
•ha gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
•kunne arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser og argumenter
•kunne bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
•kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
•kunne forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
Generell kompetanse
Etter gjennomført kurs skal studenten
•ha forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
•ha innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
•ha innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Innhold
I modulen vil følgende tema vektlegges
Måling
•Ikkestandardiserte enheter
•Lengde, areal, volum
•Vekt (masse)
•Tid
•Måleinstrumenter
•Måleusikkerhet
•Valuta
Funksjoner:
•Lineære funksjoner
•Kvadratiske gradsfunksjoner
•Enkle rasjonale funksjoner
•Eksponentialfunksjoner
•IKT
Statistikk:
•Datainnsamling og presentasjon
•Tolke diagrammer
•Sentral- og spredningsmål
•IKT
Sannsynlighetsrekning:
•Sannsynlighetsmodeller som store talls lov, geometrisk modell og uniform modell
•Kombinatorikk
•Hypergeometrisk og binomisk fordeling
•IKT
Organisering
Matematikk 1 modul 2 går over et semestre. Det legges opp til varierte arbeidsmåter. Undervisningen vil bestå av både forelesninger, individuelle øvinger og gruppearbeid. I tillegg vil det bli gitt individuell veiledning i forbindelse med de obligatoriske arbeidene. For studenter i Matematikk 1 er det obligatrisk praksis i henhold til nasjonale retningslinjer og praksisplan for EFL.
Vurderingsformer
Det blir gitt en skriftlig innleveringsoppgave som i hovedsak er knyttet mot faglige temaer. Denne skal være godkjent for at studenten skal kunne fremstilles seg til eksamen.
Den avsluttende eksamen er en individuell muntlig prøve. Studentene trekker tema og har deretter 30 minutter forberedelsestid etterfulgt av 30 minutters eksaminasjon. Studentene blir eksaminert fra forberedte tema og andre deler av pensum. Eksamen vurderes etter en skala, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Under forberedelsestiden vil skrivesaker, kalkulator, LK06 vil være tilgjengelig i forberedelsesrommet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Peer Andersen <Peer.andersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 14.08.2011