Musikk 1 - høst MUS 101

Læringsutbytte

(se emneplan for Musikk 1 30 stp for helheten)

Etter å ha gjennomført studiet i Musikk 1 har studenten tilegnet seg kompetanse innen musikkfagets hovedområder:

A. Musikklære/ hørelære

B. Spill (piano eller gitar) og sang

Studenten arbeider også med et sangrepertoar som hun kan utføre og bruke med elever.

C. Dans og bevegelse

D. Komponering

E. Lytting og musikkhistorie

F. Musikkpedagogisk kunnskap og refleksjon

Læringsmål

Studiet tar sikte på å gi økt kompetanse og trygghet i å bruke musikk i yrkesmessig sammenheng.

("Læringsmål" erstattes ellers av "Læringsutbytte")

Innhold

Det blir lagt vekt på ledelse og tilrettelegging av praktiske musikkaktiviteter, og på musikkpedagogisk refleksjon. Studiet inneholder bl.a. instrumentopplæring, sang, planlegging og gjennomføring av skole/barnehagekonserter og musikksamarbeid i ulike oppvekstmiljøer.

Organisering

Musikkfagets mange gruppedynamiske prosesser er avhengig av at studentene er tilstede.

Det meste av undervisningen er organisert som seminar. En del temaer blir organisert som obligatoriske kurs (samspill på bandinstrumenter, perkusjonsinstrumenter, dans/bevegelse).Opplæring i sang og piano blir gitt i grupper.
Semesterplanen viser hvilke deler av undervisningen som er obligatorisk, bl a konsertbesøk.
Enkel bruk av IKT/Midi teknologi er en aktuell arbeidsform i en del sammenhenger. Informasjon og oppgaver distribueres i stor grad via Fronter.

Vurderingsformer

(se emneplan for Musikk 1 30 stp)

Musikk 101 (høst) har noen arbeidskrav som vurderes til bestått/ ikke bestått, og dekker 15 studiepoeng:

  • Prøver i musikklære og hørelære
  • Prøver i to av kursene i samspill, prekusjon, dans
  • Tre innleverte oppgaver i komposisjon/ arrangering ("Arbeidsmappe")

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>,Øyvind Risa <oyvind.risaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 23.06.2011