Musikk 2 30MUS2

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført studiet i Musikk 2 har studenten videreutviklet sin kompetanse innen musikkfagets hovedområder:

A. Musikklære og hørelære
Studenten har fått utvidet sin erfaring med å tolke musikalsk skrift, og å notere musikk selv, med noter eller annen type skrift
Studenten har erfaring i å transkribere ("planke") melodier (skrive ned melodier fra f.eks. CD), og tilrettelegge for samspill
Studenten kan legge til rette for samspill ved å skrive ut transponerende spillestemmer

B. Sang og spill.
Studenten har erfaring som utøver i ulike sammenhenger, og i ulike roller (som sanger/ instrumentalist og formidler på annet vis)

C. Dans og bevegelse
Studenten har kjennskap til et antall norske og internasjonale danser og folkedanser.
Studenten kan lede danse- og bevegelsesaktiviteter med barn og unge i skolen.

D. Komponere og arrangere
Studenten har kunnskap og erfaring/ dyktighet i å arrangere og tilrettelegge musikk for samspill i ulike ensembler, som kor/ vokalgruppe, klasseorkester, band.
Studenten er kjent med bruk og omfang til de mest brukte instrumentene i skole og kulturskolesammenheng

E, Musikkorientering/ musikkhistorie

Studenten har fordypet seg innen musikkhistoriske emner fra det 20. århundre, og kan formidle dette, og legge til rette for undervisning i slike emner.
Studenten har erfaring med lyttemetodiske arbeidsformer i formidlingen.
Studenten har erfaring i å finne fagstoff som skal sammenfattes til en skriftlig oppgave, og å formidle stoffet til medstudenter.

F. Musikkpedagogisk kunnskap og refleksjon
Studenten har god kjennskap til faglitteratur innen musikkpedagogikk.
Studenten har også god erfaring i å tilegne seg nytt stoff, og i å formidle dette

Læringsmål

Hovedmålet i musikkstudiet er å sette studentene i stand til å bruke musikk i sitt arbeid som lærer. Det er viktig at studentene bruker egne musikalske erfaringer i løpet av studiet som bakgrunn for refleksjon over det å være lærer i musikk.

Ellers erstattes "Læringsmål" av "Læringsutbytte"

Innhold

Som i Musikk 1, tar studiet sikte på å gi økt kompetanse og trygghet i å bruke musikk i yrkesmessig sammenheng. Det blir lagt vekt på ledelse og tilrettelegging av praktiske musikkaktiviteter, og på musikkpedagogisk refleksjon. Studiet inneholder bl.a. instrumentopplæring, sang, planlegging og gjennomføring av konsert(er) der samarbeid og egen musikkutøvelse og -formidling står sentralt.

Organisering

Emnet organiseres med klasse- og gruppeundervisning, samt noe individuell veiledning. Det vil bli lagt stor vekt på musikkutøving. Samspill og ensemblemusisering vil derfor bli en viktig del av studiet på Musikk 2 .

I og med at Musikk 2 er en fordypningsenhet, må studentene regne med å møte sterkere forventninger til selvstendig læringsarbeid.

Informasjon og oppgaver disribueres i stor grad via Fronter.

Vurderingsformer

Forutsetninger for å kunne gå opp til eksamen er at innleverte oppgaver og prøver er godkjent av faglærer.

Vurderingen har tre komponenter

1. Arbeidskrav (bestått/ ikke bestått)

1a. Arbeidskrav i høstsemesteret 15 studiepoeng

  • Prøve i musikklære/hørelære
  • Prøve i dans og folkemusikk
  • Planlegging og gjennomføring av en konsert
  • Prøve i et musikkhistorisk emne

1b. Arbeidskrav vårsemesteret (Arbeidsmappe)

  • 5 innleverte oppgaver i komposisjon (mappevurdering)
  • Musikkhistorisk fordypningsoppgave
  • Musikkpedagogisk/-didaktisk oppgave

2. Presentasjonsmapp (karakter, 40%)

  • To av de fem innleverte og godkjente oppgaver i komposisjon legges i mappa for vurdering
  • Musikkhistorisk fordypningsoppgave
  • Musikkpedagogisk/-didaktisk oppgave

Lærerstudenter som tar kurset i 3.året, skriver en BA-oppgave som dekker 5 sp med egen karakter, jf retninglinjer for BA-oppgaver.

3. Sluttprøve (karakter, 60%)

Sluttprøven består av en skriftlig og en praktisk / muntlig del. Den skriftlige delen er en hjemmeprøve innen komposisjon / arrangering. Den praktisk / muntlige delen er utøvende. Studentene skal sette sammen et konsertprogram på 20 minutter som viser både individuelle ferdigheter og ferdighet i samspill.

Ved karaktersammenslåing av sluttprøvene vektes den praktisk/muntlige delen 60%. Den skriftlige delen vektes 40%.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Øyvind Risa <Oyvind.RisaSPAMFILTER@hit.no>,Oddbjørn Lunn <Oddbjorn.LunnSPAMFILTER@hit.no>,Trygve Moe <Trygve.MoeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 01.04.2011