Naturfag 1 - Zoologi, fysikk og botanikk NAT 502

Læringsmål

Etter fullført naturfag 5. - 10. er sentrale mål at studenten:

- kan videreutvikle elevenes sansing, oppdagerglede og undring knyttet opp mot målområdet forskerspiren.

- kan tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede, kunnskap og engasjement for miljøet.

- kan ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres.

- kan planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. klasse.

I naturfag 5. - 10. vektlegges muntlig framlegg, argumentasjon, lesing og tolking av naturfaglige tekster og skriftlige rapporter fra feltarbeid og eksperimenter. Regning brukes for å registrere og utarbeide resultater fra egne målinger og til å lage tabeller og diagrammer med naturfaglig innhold. Digitale ferdigheter i naturfag knyttes til eksperimenter og feltarbeid, formidling og kommunikasjon og visualisering.

Læringsmål etter naturfag NAT 502:

Botanikk: Systematikk og morfologi hos blomsterplanter, karsporeplanter, moser, alger, lav og sopp. Studentene skal kunne gjøre rede for kjennetegn hos et utvalg plantefamilier. De skal kunne identifisere et utvalg moser, karsporeplanter, blomsterplanter, lav og sopp og beskrive prinsipper i formeringen hos disse gruppene. De skal kjenne til et utvalg norske plantearter og familier.

Zoologi: Dyregruppenes systematikk, morfologi og anatomi. Studentene skal kjenne til anatomiske og morfologiske kjennetegn hos et utvalg dyregrupper. De skal kunne identifisere dyr fra ulike grupper.

Fysikk: Innføring i bevegelse, krefter, energi, lyd og fysiske egenskaper til vann og luft. Studentene skal kunne gjøre rede for krefter og sammenhengen mellom krefter og bevegelse. De skal kjenne hovedprinsippene innen lyd og energi og fysiske fenomener knyttet til vann og luft

Organisering

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning, praktiske oppgaver individuelt og i gruppe og skriftlige oppgaver. Feltstudiet består av en 3-dagers ekskursjon i kystbiotoper. Det er obligatorisk frammøteplikt i feltstudier og praktiske oppgaver.

Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.

Arbeidskrav

Gjennomført feltkurs

Fysikk: 1 oppgave

GLU 5-10 studenter: Fagdidaktisk oppgave i gruppe 2,5 stp. Oppgaven er videreført fra Naturfag 1 - NAT 501.

ALU 3.klasse: Bacheloroppgave 2,5 stp. Oppgaven er videreført fra Naturfag 1 - NAT 501.

Andre studenter: Fordypningsoppgave 2,5 stp. Oppgaven er videreført fra Naturfag 1 - NAT 501.

Arbeidskravene vil bli definert nærmere i semesterplanen.

Vurderingsformer

Oppgaver vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Muntlig eksamen i botanikk og zoologi med gradert karakter.

Skriftlig eksamen i fysikk med gradert karakter.

GLU 5-10 studenter: Fagdidaktisk oppgave vurderes til godkjent/ikke godkjent.

ALU 3.klasse: Bacheloroppgave vurderes med gradert karakter.

Andre studenter: Fordypningsoppgave vurderes med gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Fagertun <Liv.FagertunSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.08.2011