Naturfag 2 30NAT2

Læringsmål

Gjennom studiet i naturfag 2 skal studentene tilegne seg kunnskaper i naturfag generelt og kunnskaper i emner fra de ulike fagene som inngår i naturfag representert ved biologi, kjemi, fysikk og geofag. Studentene skal tilegne seg kunnskap om sentrale begreper og arbeidsmetoder i naturfagene og de skal lære å bruke fagkunnskaper til å planlegge og gjennomføre variert og tilpasset naturfagundervisning på ulike klassetrinn i grunnskolen

Innhold

Første semester (15 studiepoeng)
Cellebiologi og plantefysiologi
Innhold: Emnet omfatter biokjemiske prosesser i plante- og dyreceller, med spesiell vekt på fotosyntese og cellerespirasjon. Innføring i hvordan cellenes organeller fungerer i energiproduksjonen. Hovedtrekk i hvordan veksten foregår hos planter og transport av vann og næringsstoffer i planter.
Mål: Studentene skal kunne gjøre rede for fotosyntese og cellerespirasjon. De skal også kunne beskrive hovedtrekkene i andre biokjemiske prosesser i plante- og dyreceller. Studentene skal kunne forklare hvordan transporten av vann og næringsstoffer i planter foregår. De skal kunne skissere vekstprosessene i planter.

Genetikk

Innhold: Emnet omfatter celledeling, prinsipper i Mendels genetikk, kromosomer og DNA som basis i arv, proteinsyntese og genteknologi.

Mål: Studentene skal kunne gjøre rede for celledeling, noen hovedtrekk i Mendels genetikk, gener, kromosomer og sentrale prinsipper i hvordan egenskaper arves. Studentene skal kunne forklare hovedtrekkene i proteinsyntesen og prinsippene i kloning, samt beskrive viktige bruksområder for genteknologi.

Vær og klima

Innhold: Emnet starter med innføring i atmosfæren. Det fortsetter med hovedbegrepene innen vær- og klima. Det avsluttes med drivhuseffekten og spørsmålet om global oppvarming.

Mål: Studentene skal kjenne til oppbygningen og sammensetningen av atmosfæren. De skal kunne gjøre rede for vær, endring i vær og registrering av vær. Studentene skal og ha kjennskap til klima og klimaendringer.

Kropp og helse

Innhold: Bygning og funksjon til viktige organsystemene i kroppen som skjelett og muskler, hjertet, kretsløpet og lungene, fordøyelsessystemet, immunsystemet, nyrene og urinsystemet, nervesystemet og sansene, hormonsystemet og forplantningen. I tillegg gis en innføring i viktige livsstilsykdommene, seksuelt overførbare sykdommer og prevensjon og rusmidler.

Mål: Studentene skal kunne gjøre rede for funksjonen til de viktigste organsystemer i kroppen, samt lære om viktige livsstilsykdommer, kroppens forandringer i puberteten og noe om samliv og prevensjon og om kroppens reaksjon på rusmidler

Andre semester (15 studiepoeng)

Biogeografi

Innhold: Biogeografi omfatter generell innføring i biogeografi og to regioner. Studiet er konsentrert biologisk mangfold, økologi og miljøforvaltning. Generell biogeografi omfatter klimasoner, de klimatiske vegetasjonssoner og studier av øysamfunn som grunnlag for forskning, forvaltning og økologisk kunnskap.

Region Arktis: Studiet av regionen inneholder klima, flora og fauna, økologisk tilpasning og miljøforvaltning. Region Middelhavsområdet: Studiet er konsentrert om klima, vegetasjonstyper, dyreliv, økologisk tilpasning, kulturlandskap og miljøforvaltning. Mallorca er valgt som eksempelområde for regionen og det inngår en ukes feltkurs til Mallorca i perioden siste uke i april til første uke i mai.

Mål: Gjennom studiet i biologi skal studentene tilegne seg kunnskaper i og erfaringer med feltarbeid og kunnskaper om jordas klimasoner og klimatiske vegetasjonssoner. De skal videre tilegne seg kunnskaper om utviklingen av plante- og dyregeografiske regioner. De skal utvikle kunnskap i økologi og om miljøforvaltning for Arktis og Middelhavsområdet og de skal gjennomføre feltkurs til Mallorca.

Verden i fysikkperspektiv

Innhold: Emnet starter med en fordypning i mekanikk, bevegelse og krefter. Det fortsetter med grunnleggende elektromagnetisme. Atom- og kjernefysikk gjennomgåes med vekt på radioaktivitet og stråling. I emnet ser vi og på utviklingen av universet.

Mål: Studentene skal kjenne sentrale begrep innen mekanikk, kraft og bevegelse i tre dimensjoner. De skal kunne anvende elektromagnetisme i konkrete oppgaver. Studentene skal ha en grunnleggende kjennskap til atom- og kjernefysikk og anvendelsen av denne med de miljøproblemer som følger. Studentene skal kjenne til utviklingen av universet. I arbeidet med emnet skal studentene bruke nettressurser.

Teknologi og design

Innhold: I teknologi og design legges det vekt på at studentene skal gjennom designprosessen planlegge, utvikle og framstille produkter til nytte i hverdagen.

Mål: Studentene skal kunne planlegge, bygge, teste produkter eller modeller av produkter og dokumentere prosessen.

Kjemi
Innhold: Emnet handler om kjemiske begreper og prosesser. Det vil bli lagt spesielt vekt på kjemiske reaksjoner, organisk kjemi og forsøk på laben. Undervisningen preges av studentaktiviteter og forsøk.

Mål: Studentene skal kunne forklare enkle kjemiske reaksjoner og sette opp reaksjonslikninger. De skal kunne regler for navnsetting av stoffer og kunne gjøre rede for grunnleggende oppbygning og egenskaper til organiske stoffer. I tillegg skal studentene kunne planlegge, gjennomføre og evaluere kjemiske forsøk beregnet på elever i grunnskolen.

Bachelor oppgave (5 studiepoeng)

I studiet inngår en bachelor oppgave på 5 studiepoeng eller en oppgave på 5 studiepoeng innenfor delemnene i naturfag 2. Bacheloroppgaven skal være et faglig eller fagdidaktisk individuelt skriftlig eller annet dokumentert arbeid. Oppgaven skal dokumentere studentens evne til å bruke kunnskap og fordype seg i et gitt tema. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en sjølvalgt problemstilling og legge vekt både på metodiske kunnskaper og ferdigheter og refleksjon over og drøfting av relevant teori. Problemstilling godkjennes av en faglig veileder i første semester.

Organisering

Faget er organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet. Arbeidsformene omfatter forelesning, veiledning, feltarbeid og praktiske oppgaver individuelt og i gruppe Det er obligatorisk frammøte på feltkurs, laboratoriearbeid og andre praktiske oppgaver. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.

For 3. års lærerstudenter

Studenten skal få erfaring med å planlegge, legge til rette og gjennomføre naturfagopplæring i skolen.

Kommunikasjon med studentene utenom undervisningstiden skjer gjennom fronter.

Vurderingsformer

Oppgaver i kjemi, verden i fysikkperspektiv og vær og klima som vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Oppgavene må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Obligatoriske oppgaver defineres i årsplanen.

Skiftlig eksamen på 4 timer i første semester i delemnene cellebiologi, plantefysiologi, humanbiologi, genetikk og vær og klima teller 41.5 % av endelig karakter.

Skriftlig eksamen på 4 timer i andre semester i delemnene biogeografi, verden i fysikkperspektiv og kjemi teller 41.5 %.

Bacheloroppgaven eller annen obligatorisk oppgave teller 17 % av avsluttende vurdering i emnet.

.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Per Arne Åsheim <Per.a.AsheimSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 15.06.2011